Chamada de Dossiê Temático: QUALIDADE DA EDUCAÇÃO E EDUCAÇÃO DE QUALIDADE

O debate sobre a qualidade da educação – a que temos, a que queremos, a que precisamos – implica questionamentos a um conjunto de temas, tanto de natureza pedagógica quanto sociopolítica. Os estudos acadêmicos sobre qualidade buscam estabelecer suas relações com processos de avaliação e regulação dos diferentes níveis de ensino, seja institucional, por sistemas ou de aprendizagem; constroem métricas representadas por índices, indicadores e dados comparativos; remetem a sistemas de ranqueamento, nacionais e internacionais; projetam relações custo/aluno/qualidade; conceituam o termo com base no socialmente requerido; recomendam metodologias voltadas a prover qualidade, seja na gestão seja na dinâmica pedagógica das instituições. O dossiê do v. 52 (jan/fev/mar de 2020) da EccoS – Revista Científica tem como proposta refletir sobre o conceito de qualidade em educação e sobre as relações que se estabelecem (ou podem ser estabelecidas) entre qualidade com base nesse conjunto de temas intervenientes.
Serão acolhidos ensaios teóricos e trabalhos com dimensão empírica de especialistas e pesquisadores da temática que dirijam seus textos à seção Dossiê Temático na plataforma da Revista, orientando-os por um dos Eixos Temáticos sugeridos.
Eixos temáticos:

1. Conceito de qualidade no campo da educação.
2. Qualidade e ensino: Educação Básica, Superior, Profissional e a Distância.
3. Relações entre qualidade educacional e sistemas de regulação e avaliação.
4. Formação e profissionalização docente e a qualidade da educação.
5. Gestão escolar e dinâmicas pedagógicas e a qualidade da educação.


Normas para os autores estão disponíveis no endereço:
http://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=about&op=submissions#authorGuidelines

 

 

Eccos – Scientific Journal – v. 52

Dossier: “Quality of Education and Education of Quality”

Text submission deadline on the electronic platform of EccoS: September 1st, 2019

The debate about the quality of education – the one we have, the one we want, the one we need – involves questioning a number of themes, both pedagogical and sociopolitical nature. The academic studies on quality seek to establish their relations with processes of evaluation and regulation of the different levels of education, be it institutional, by systems, or learning; to construct metrics represented by indexes, indicators and comparative data; to refer to national and international ranking systems; to design cost/student/quality ratios; to conceptualize the term based on the socially required; to recommend methodologies aimed at providing quality, both in the management and in the pedagogical dynamics of the institutions. The dossier of v. 52 (Jan/Feb/Mar 2020) of EccoS – Scientific Journal has as its proposal to reflect on the concept of quality in education and on the relationships established (or can be established) between quality based on this set of intervening themes.

Theoretical essays and papers with an empirical dimension written by specialists and researchers on the subject will be accepted, directing their texts to the Thematic Dossier section on the journal's platform, guiding them through one of the suggested Thematic Axes.

Thematic Axes:

1. The concept of quality in the field of education.
2. Quality and education: Basic, Superior, Professional, and Remote Education.
3. The relationship between educational quality and systems of regulation and evaluation.
4. Teacher training and professionalization and the quality of education.
5. School management and pedagogical dynamics and the quality of education.

Guidelines for the authors are available in the link:
http://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=about&op=submissions#authorGuidelines

The texts are received and published in English, Spanish, Italian, French and Portuguese.

Organizers:

Daniela da Costa Britto Pereira Lima – UFG, Goiás
Research Group on Technologies and Distance Education (GEaD/UFG/DGP-CNPq).

Kátia Morosov Alonso – UFMT, Mato Grosso
Research Group Laboratory of Studies on Information and Communication Technologies in Education (LêTECE/UFMT/DGP-CNPq.

Celia Maria Haas – UNICID, São Paulo
Research Group on Higher Education: policies, evaluation, and management (GESPAG).