Education in Covid-19 times and the emergencial remote teaching: what do teachears of Escola Municipal José Ribeiro Bessa say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.20853

Keywords:

emergencial remote teaching, Covid-19 pandemic, teaching acting

Abstract

This article presents the results of an investigation that knew how the teachers – that work with 3rd and 5th years, in Elementary school, at Escola Municipal José Ribeiro Bessa, in Mataraca – Paraíba, Brazil – used the technological resources during the Emergencial Remote Teaching (ERT). Thus, we used the theoretical references grounded by Palú, Schütz and Mayer (2020), Caetano, Junior and Teixeira (2020), Behrens (2013) and the delivered opinion by the Conselho Nacional de Educação, CNE/CP: number 5 (BRASIL, 2020a), number 15 (BRASIL, 2020b), number 6 (BRASIL, 2021a) and number 2 (BRASIL, 2021b). Questionnaire is the technique used to collect data, and the information was verified in accordance with the analysis content (BARDIN, 2020). This research indicates that the difficulties related to the internet access by the students, the need of adaptation and overcoming of ERT by teachers, emphasize the social execution processes already existed, the teaching precariousness and the offered education quality.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evelyn Fernandes Azevedo Faheina, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

 Doutorado em Educação/UFPB

 

Agnes Camila Viana da Silva, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Licenciatura em Pedagogia

 

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEHRENS. Marilda Aparecida. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, José Manoel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21ª ed. rev. e atual. Campinas-SP: Papirus, 2013.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 19 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 jul. 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 5, de 28 de abril de 2020a. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 jul. 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 15, de 6 de setembro de 2020b. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2020-pdf/160391-pcp015-20/file. Acesso em: 19 jul. 2021.

BRASIL. Lei número 9.394/1996, de abril de 2020c. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/572694/Lei_diretrizes_bases_4ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 jul. 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 6/2021, de 6 de julho de 2021a. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=195831-pcp006-21&category_slug=julho-2021-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 jul. 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2/2021, de 5 de agosto de 2021b. Ministério da Educação. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-2-de-5-de-agosto-de-2021-336647801. Acesso em: 10 dez. 2021.

CAETANO, Marcio; JUNIOR, Paulo Melgaço Silva; TEIXEIRA, Tarciso Manfrenatti de Souza. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre políticas de educação na cidade do Rio de Janeiro. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 6 - n. Especial, p. 116-138, jun. /out, 2020.

DIAS, Érika; PINTO, Fátima Cunha Ferreira. A Educação e a Covid-19. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 545-554, jul./set. 2020.

ESTADOS brasileiros que decretaram lockdown. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.melhoresdestinos.com.br/restricoes-estado-brasil-quarentena.html. Acesso em: 29 jun. 2021.

INSTITUTO UNIBANCO. Estudos estimam impacto da pandemia na aprendizagem. Minas gerais, 2021. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/conteudo/estudos-estimam-impacto-da-pandemia-na-aprendizagem/. Acesso em: 16 jul. 2021.

JUNQUEIRA, Eduardo. Não se pode confundir educação. Rio de Janeiro, 2020. On-line: ejunqueira. Disponível em: https://www.facebook.com/login/?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fejunqueira%2Fposts%2F10223345672096526. Acesso em: 15 jun. 2021.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberesfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Revista Docência e Cibercultura. Rio de Janeiro, 2020.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Vacinômetro. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/vacinacao?. Acesso em: 29 jun. 2021.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Brasília, 28 abr. 2020. Disponível: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=89051. Acesso em: 29 jun. 2021

PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER; Leandro. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020.

PORTAL DO GOVERNO BRASILEIRO. Serviços considerados essenciais. Brasília, 20 mar. 2020. Disponível em: http://www4.planalto.gov.br/legislacao/imagens/servicos-essenciais-covid-19. Acesso em: 29 jun. 2021.

SAMPAIO, Marisa Narcizo; LEITE, Lígia Silva. Alfabetização tecnológica do professor. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO E DESPORTO. Nota Técnica nº 01/2021. Mataraca, 2021.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

Published

2022-02-14

How to Cite

FAHEINA, Evelyn Fernandes Azevedo; DA SILVA, Agnes Camila Viana. Education in Covid-19 times and the emergencial remote teaching: what do teachears of Escola Municipal José Ribeiro Bessa say?. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e20853, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.20853. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20853. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos