Training courses in education: aesthetic experiences, memories and narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/41.2022.21215

Keywords:

aesthetic experience, narratives, formative pathways

Abstract

The article reflects on some questions related to a research carried out in a research center in art in education, linked to a community university. The purpose of this article is to understand the aesthetic experience as a driver of sensibilities in the formative courses of education, imbricated in the teaching action. The research question arose in the nucleus, which has reiterated the relevance of the aesthetic experience as fundamental to the human constitution. In other words, it is necessary to cultivate sensibilities throughout human existence. Narrative was the chosen approach and made it possible to revisit fragments of our experiences in the formative paths, through listening, memories, narratives and sensitive sharing. The clues and effects showed us as the final result, that the aesthetic experience, memorized or not, leaves a backbone in the training paths, showing the place-time, inhabited in each one of us and reflected in the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silva Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Doutorado em Engenharia da Produção - UFSC

Jaqueline Almeida Camargo, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Mestrado em Educação - UNIVILLE

Allan Henrique Gomes, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Doutorado em Psicologia - UFSC

References

ARAÚJO, Ricardo Benzaquen. História e Narrativa. In: MATTOS, Ilmar Rohloff (org.). Ler e Escrever Para Contar: Documentação, Historiografia e Formação do Historiador. Rio de Janeiro: Access Editora, 1998. p. 240-258.

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. Tradução Antonio de Pádua Danesi. 4. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

BELLOUR, Raymond. Entre-imagem. Tradução Luciana A. Penna. Campinas: Ed. Papirus, 1997.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. [Obras escolhidas, v. 1]. 8. ed. rev. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BOBBIO, Noberto. O Tempo da memória. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

BOSI, Ecléa. O Tempo Vivo da Memória: Ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

CLANDININ, Jean D; CONNELLY, Michael F. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.

DELIGNY, Fernand. Os vagabundos eficazes, operários, artistas, revolucionários: educadores. Tradução e notas Marlon Miguel. São Paulo: N- Edições, 2018.

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 15 out. 2020.

DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo, Martins, 2010.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas: Papirus, 2010.

FRAYZE-PEREIRA, João A. Arte, Dor: inquietudes entre Estética e Psicanálise. 2. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2010.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José

Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte, MG. Editora: Autêntica. de Alfredo Veiga-Neto. 5. ed. [Coleção Educação: experiência e sentido]. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan-abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 10 jan. 2021.

LOWENTHAL, David. Como conhecemos o passado. Projeto História (17). São Paulo: EDUC, 1981.

MAFFESOLI, Michel. Ecosofia: uma ecologia para nosso tempo. Tradução Fernando Santos. Edições SESC, São Paulo, 2021.

MAFFESOLI, Michel. A Porta do Diabo. Rio de Janeiro: Record, 2004.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Tradução Albert Christophe Migueis Stuckembruck. Petrópolis: Vozes, 1998.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Editora vozes, 2005.

MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

MAFFESOLI, Michel. Saturação. Tradução Ana Goldberger. São Paulo: Iluminuras/ Itaú Cultural, 2010.

MALDONATO, Mauro. Passagens do tempo. Tradução Roberta Barni. São Paulo: Edições SESC SP, 2012.

MEIRA, Marly Ribeiro. PILLOTTO, Silvia. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na ação pedagogia. Porto Alegre: Mediação, 2010.

MEIRA, Marly. O sentido de aprender pelos sentidos In: PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; BOHN, Letícia Ribas Diefenthaelle. Arte/educação: ensinar e aprender no Ensino Básico (Orgs.). Joinville: Editora Univille, 2014. p. 51-62.

NÓVOA, António. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA António. Firmar a posição como Professor, Afirmar a Profissão Docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt Acesso em: 20 ago. 2021.

OSTROWER, Fayga. Universos da arte. 3. ed. Rio de Janeiro: Campus Ltda., 1986.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

PRADO, Guilherme do Val Toledo. Revista Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 4, n. 10, p. 149-165, 2013. Disponível em: file:///C:/Users/Pillotto/Documents/Downloads/537-769-1-PB%20(1).pdf Acesso em: 30 nov. 2021.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Tradução Mônica Costa Netto. São Paulo: Ed. EXO experimental org./ Editora 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2012.

RICOEUR, Paul. Ética e Moral. Tradução de António Campelo Amaral. Covilhã: LusosoFia, 2011.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2. ed. Porto Alegre: Sulina / Ed. da UFRGS, 2016.

SCHILLER, Friedrith. A educação estética do homem. Tradução Roberto Schwarz e Marcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 2017

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. São Paulo: Autêntica, 2014.

VALÉRY, Paul. Del’historien. In: VALÉRY, Paul. Regards sur lê monde actuel. Ouvertes II. Paris: Bibliothèque de la Plêiade, 1960. p. 920-965.

Published

2022-05-10

How to Cite

PILLOTTO, Silva Sell Duarte; CAMARGO, Jaqueline Almeida; GOMES, Allan Henrique. Training courses in education: aesthetic experiences, memories and narratives. Dialogia, [S. l.], n. 41, p. e21215, 2022. DOI: 10.5585/41.2022.21215. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21215. Acesso em: 29 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos