Conjectures for academic research and writing in the arts in Angola
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n70.25319Keywords:
research and writing in academic arts, Angola, types of thinkingAbstract
In 2014, in Angola, the first higher education institution in Arts began operating, after fifty-two years of university history in the country. The implementation of this area of knowledge, in addition to officialities, involves rehearsing specific ways of communicating the processes relating to the creation of works, as well as the practice of theory in that environment. Relying on a bibliographical review, this text – written in the form of a diary – rehearses the possibilities of research and writing, within the arts, in academia, for the Angolan context.
Downloads
References
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução: Denise Bottman. São Paulo: Editora Schwarcz S. A., 2013.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Rizoma: introdución. Tradução: C. Cassillas e V. Navarro. 2. ed. México: Coyoacán, 1996.
FORTIN, Sylvie; GOSSELIN, Pierre. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–17, 2014. DOI: 10.36025/arj.v1i1.5256. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5256. Acesso em: 3 out. 2023.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução: António Ramos Rosa. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 2014.
GAVILÁN, Victor Pinto. El pensamiento en espiral: el paradigma de los pueblos Indígenas. Santiago: Ñuke Mapuforlaget, 2011.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução: Adelaine La Guardia Resende, Ana Carolina Escosteguy, Claudia Álvares, Francisco Rudiger e Sayonara Amaral. In: SOVIK, Liv (Org.). Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.
LYRA, Luciana de Fatima Rocha Pereira de. Artetnografia e Mitodologia em arte: práticas de fomento ao ator de f(r)icção. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 167–180, 2014. DOI: 10.5965/1414573101222014167. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101222014167. Acesso em: 27 set. 2023.
LYRA, Luciana de Fátima Rocha Pereira de. Escrita acadêmica performática... Escrita F(r)iccional: Pureza e perigo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–13, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200033. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17759. Acesso em: 29 set. 2023.
MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. Tradução: Marta Lança. 1. ed. Lisboa: Antígona, 2017.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução: Eliane Lisboa. Porto Alegre: Editora Meridional/Sulina, 2005.
PLAZA, Julio. Arte/ciência: uma consciência . ARS (São Paulo), [S. l.], v. 1, n. 1, p. 37-47, 2003. DOI: 10.1590/S1678-53202003000100004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/2899. Acesso em: 22 set. 2023.
VOLPATO, Gilson Luiz. O método lógico para redação científica. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, [S. l.], v. 9, n. 1, 2015. DOI: 10.29397/reciis.v9i1.932. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/932. Acesso em: 23 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paulino Tchiloia Bimba Lunono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.