Education as “runaway slaves'” experience in newspapers from Pará state

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n70.26299

Keywords:

experience education, “runaway slaves”, newspapers from Pará state

Abstract

This paper aims at identifying and analyzing education as runaway slaves', looking at the ones whose escape was publicized in newspapers from Pará state, during the second half of the 19th century, mainly Gazeta Oficial (1858-1860) and A Constituição (1876-1884). Thus, the research is part of the field of History of Education, adopting a historical approach, as well as search for publications within the Digital Newspaper Library of Brazil, with advertisements related experience education on the slaves’ escapes published in both conservative newspapers being analyzed, through Ginzburg’s (1989) Index Method. To do so, we are based on the ideas of some authors, such as: Gondra and Schueler (2008), Thompson (1981; 2001), Chalhoub (2012), Cunha (2000), Fonseca and Barros (2016), Bezerra Neto (2020) among others. It is concluded the slaves’ education experiences herein analyzed pointed out to skills such as reading, writing and other forms of specialized literacy, it also was possible to observe education experiences peculiarities through professions and skills learned, despite the slavery they were submitted to in Grão-Pará Province, during the second half of the 19th century. In addition to, there was financial value being attributed to runaway slaves’ education, which is remarked by calls for slave captures, followed by significant rewards.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iza Andrielle Batista Duarte Madeira, Federal University of Para

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Gestão e Currículo da Educação Básica (PPEB), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Integrante vinculada ao Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM) e do Grupo de Estudos em Educação no Pará na Primeira República (GEPRE). E-mail: iza_abduarte@hotmail.com

Alberto Damasceno , Federal University of Para

Professor Titular da UFPA, docente do Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB) e do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia (PGEDA). Pós Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998). Atualmente coordena o Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM).

Karla Nazareth Corrêa de Almeida, Federal University of Para

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2017); Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1997). Possui graduação em Pedagogia pela União das Escolas Superiores do Pará (1988) . Atualmente é professora Associada II da Universidade Federal do Pará e líder do Grupo de Estudos em Educação no Pará na Primeira República (GEPRE). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da educação.

References

A Constituição. Anuncios. A Constituição, Belém, ano 3, n. 9, 1876. p. 3.

A Constituição. Escrava fugida. A Constituição, Belém, ano 5, n. 138, 22 jun. 1878. p. 3.

A Constituição. Escravo fugido. A Constituição, Belém, ano 6, n. 46, 26 fev. 1879. p. 2.

A Constituição. Preto fugido. A Constituição, Belém, ano 7, n. 69, 25 mar. 1880a. p. 2.

A Constituição. Escravos fugidos. A Constituição, Belém, ano 7, n. 173, 5 ago. 1880b. p. 3.

A Constituição. Fuga. A Constituição, Belém, ano 9, n. 279, 1882a. p. 2.

A Constituição. Escravo fugido. A Constituição, Belém, n. 279, 1882b. p. 3.

A Epocha. A Epocha, Belém, ano II, n. 206, 15 set. 1859. p. 1-2.

Barbosa, Marialva. Escravos letrados: uma página (quase) esquecida. E-Compós, Brasília, v. 12, n. 1, p. 1-19, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.30962/ec.371. Acesso em: 23 jun. 2023.

Bezerra Neto, José Maia. Imagens escravas nas visões senhoriais: Uma leitura dos corpos escravos através dos anúncios de fugas (Século XIX). Revista do Instituto Histórico e Geográfico do Pará, Belém, v. 7, n. 3, p. 85-107, nov. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17648/ihgp.v7i03.238. Acesso em: 03 mai. 2023.

Brasil. Recenseamento Geral do Império do Brazil em 1872. Rio de Janeiro: Typ. G. Leuzinger, [1872]. Disponível em: https://tinyurl.com/2ynxwe3. Acesso em: 12 set. 2023.

Chalhoub, Sidney. A força da escravidão: ilegalidade e costume no Brasil oitocentista. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

Cunha, Luiz Antônio. O ensino de ofícios artesanais e manufatureiros do Brasil escravocrata. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

Ferrari, Ana Josefina. Fuga e resistência: o caso das fugas dos escravos na cidade de Campinas entre 1870 e 1880. Revista Conexão Letras, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2594-8962.55662. Acesso em: 23 jul. 2023.

Figueiredo, Aldrian Moura de. Páginas Antigas: uma introdução à leitura dos jornais paraenses, 1822-1922. Margens, Belém, v. 2, n. 3, p. 245-266, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v2i3.3040. Acesso em: 02 mai. 2023.

Fonseca, Marcus Vinícius; Barros, Surya Aaronovich Pombo de. A história da educação dos negros no Brasil / Marcus Vinícius Fonseca; Surya Aaronovich Pombo de Barros (Orgs.). – Niterói: EdUFF, 2016. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4671529/mod_resource/content/0/A%20Historia%20dos%20negros%20na%20educao%20no%20Brasil%20.pdf. Acesso em 10 fev. 2023.

Gazeta Oficial. Escravo fugido. Gazeta Oficial, Belém, ano 1, n. 116, 28 set. 1858. p. 4.

Gazeta Oficial. 200U000 reis. Gazeta Oficial, Belém, ano 2, n. 118, 28 maio 1859a. p. 4.

Gazeta Oficial. 50U000 réis. Gazeta Oficial, Belém, ano 2, n. 123, 4 jun. 1859b. p. 4.

Gazeta Oficial. Escravos fugidos 300U000 reis. Gazeta Oficial, Belém, ano 2, n. 118, 28 maio 1859c. p. 4.

Gazeta Oficial. Escravo fugido. Gazeta Oficial, Belém, ano 2, n. 204, 14 set. 1859d. p. 4.

Gazeta Oficial. Escravos fugido. Gazeta Oficial, Belém, ano 3, n. 130, 9 jun. 1859e. p. 4.

Ginzburg, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Gondra, José Gonçalves, Schueler, Alessandra. Educação, poder e sociedade no Império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

Morais, Christianni Cardoso. Ler e escrever: habilidades de escravos e forros? Comarca do Rio das Mortes, Minas Gerais, 1731-1850. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 493-550, set./dez. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300008. Acesso em: 13 ago. 2023.

Peres, Eliane. Ler, escrever e contar entre mulheres escravizadas. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 22, n. 1, p. e208, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e208. Acesso em: 03 out. 2023.

Thompson, Edward Palmer. A miséria da teoria: ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Thompson, Edward Palmer. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Campinas: Editora da Unicamp, 2001.

Zica, Matheus da Cruz e. Cosmovisões religiosas como conteúdo formativo: considerações sobre as experiências educativas dos escravos no Brasil Imperial. Revista Ciências da Religião - História e Sociedade, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 117-135, jan./jun. 2015. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cr/article/view/6705/5475. Acesso em: 23 set. 2023.

Published

2024-09-09

How to Cite

MADEIRA, Iza Andrielle Batista Duarte; DAMASCENO , Alberto; ALMEIDA, Karla Nazareth Corrêa de. Education as “runaway slaves’” experience in newspapers from Pará state. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 70, p. e26299, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n70.26299. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/26299. Acesso em: 27 sep. 2024.