Doctoral dissertations and master theses on gender and unionism in education (2012/2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n70.27129

Keywords:

gender, LGBT+, teaching work, unionism of people working in education

Abstract

The article presents results from a state-of-the-art review on gender and unionism in education, focusing on theses and dissertations from Brazilian Post-Graduation Programs in Education between 2012 and 2023. The period is justified by a previous state-of-the-art review covering similar works published between 1987 and 2011. The databases used were the CAPES Open Data and CAPES Theses and Dissertations Catalog. The study highlights a dual advancement in Brazilian research production in these fields: gender studies have been multiplying geometrically over the last 40 years, and studies on unionism in education have gained significant momentum since the establishment of the ASTE Network (Network of Researchers on Associativism and Unionism of Education Workers) in 2009. However, the intersection between these two fields remains limited. The article elucidates and discusses the distinctive features of the eleven studies identified, comprising eight dissertations and three theses, which were primarily authored by women (with only one male researcher), primarily supervised by women (with seven female advisors and two male advisors), and primarily focused on investigating female teachers, with only one study addressing LGBT+ issues.

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Author Biographies

Márcia Ondina Vieira Ferreira, Federal University of Pelotas

Márcia Ondina Vieira Ferreira, Doutora em Sociologia (Universidad de Salamanca, Espanha), é professora aposentada da Universidade Federal de Pelotas, onde atuou na Faculdade de Educação. Foi pesquisadora do CNPq. Integra a direção colegiada da Rede de Pesquisadores e Pesquisadoras sobre Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores e das Trabalhadoras em Educação.

 

Luciano Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Luciano Pereira dos Santos, Doutor em Educação (Universidade Federal de Pelotas), é pesquisador bolsista da FIOCRUZ no desenvolvimento de projetos da SENNAPEN/MJSP. É pós-doutorando em ciência política (UFRGS) e integrante do Grupo de Pesquisa: Processos Participativos em Gestão Pública. 

Alfredo Alejandro Gugliano, Federal University of Rio Grande do Sul

Alfredo Alejandro Gugliano, Doutor em Ciências Políticas e Sociologia (Universidad Complutense de Madrid, Espanha), é professor do Departamento de Ciência Política da UFRGS e Pesquisador do CNPq. É líder do Grupo de Pesquisa: Processos Participativos em Gestão Pública (UFRGS).

 

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Published

2024-09-09

How to Cite

FERREIRA, Márcia Ondina Vieira; SANTOS, Luciano Pereira dos; GUGLIANO, Alfredo Alejandro. Doctoral dissertations and master theses on gender and unionism in education (2012/2023). EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 70, p. e27129, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n70.27129. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/27129. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 70 - Associativismo e sindicalismo dos trabalhadores em educação