Intrinsic relations among chemistry, physics and mathematics in the brazilian high school: a theoretical-methodological approach

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.5585/eccos.n70.25825

Mots-clés :

chemistry teaching, physics teaching, mathematics teaching, basic education

Résumé

This paper reports an investigation into the dialogical relation among significant learning experiences of Chemistry, Physics and Mathematics contents in an interdisciplinary context. It aimed at answering the following questions that are relevant to the field of Exact Sciences: why do students show little interest in these courses?; where is the problem?; did Chemistry and Physics abandon Mathematics when they started to focus more on qualitative and theoretical concepts than on quantitative ones?; and how can the three courses work together to make both teaching and learning processes easier?. This study presented an actual overview of the Brazilian High School by highlighting strengths and weaknesses from the perspective of Chemistry, Physics and Mathematics teaching. The Brazilian educational scenario showed again that the three courses are the ones that students enjoy the least. The research methodology had a qualitative focus since it had an interpretative and descriptive nature. Answers given to the questions may be found in the text intertwined with some worrisome reflections, which also include the triad teacher-student-educational system. Results showed that further studies are needed to find out the reasons for multiple difficulties found in the intrinsic relations among Chemistry, Physics and Mathematics. It is disappointing to know that no satisfactory practical solution has been proposed so far. Everything has been kept in the educational ideal described by research articles, chapters and motivational quotes.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur

Joaõ Lucas de Oliveira Sousa, Federal Institute of Education, Science and Technology of Triângulo Mineiro

Discente do curso técnico em Programação de Jogos Digitais e aluno de iniciação científica BICJr CNPq do Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Campus Uberlândia Centro.

Mayker Lazaro Dantas Miranda, Instituto Federal do Triângulo Mineiro

Mestre e Doutor em química pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul.

Références

AGUIAR, C. C. F. S.; CUNHA, J. M.; LORENZETTI, L. Ensino de química na perspectiva da alfabetização científica e tecnológica. Educação Química en Punto de Vista, v. 6, p. 1-22, 2022.

ALFONSO-GOLDFARB, P. A. M.; FERRAZ, M. H. M. A passagem da alquimia à química: uma história lenta e sem rufar de tambores. Com ciência, v. 130, p. 1-3, 2011.

ANDRADE, J. S.; PORDEUS, M. P. As dificuldades do ensino de química no 1° ano do ensino médio em uma escola pública estadual de fortaleza: um estudo de caso. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 3, p. 20806-20822, 2022. https://doi.org/10.34117/bjdv8n3-335

ANJOS, A. J. S.; SAHELICES, C. C.; MOREIRA, M. A. A matemática nos processos de ensino e aprendizagem em física: funções e equações no estudo da quantidade de movimento e sua conservação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 3, p. 673-696, 2017. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p673

BENEDETTI-FILHO, E.; GOMES, L. A.; MAIA, J. M. S.; MARTINS, G. M. R.; BARRETO, C. F. S. A importância da extensão universitária na formação docente de graduandos de licenciatura em química. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura, v. 4, n. 1, p. 61-75, 2020.

BERNARDINO, C. N.; SANTOS, A. M. Uma proposta de estudo comparativo entre aulas expositivas e abordagens investigativas no ensino de física. Revista do Professor de Física, v. 7, n. 2, p. 62-77, 2023. https://doi.org/10.26512/rpf.v7i2.50411

BERNARDO, P. P. A matemática no ensino médio: o conhecimento construído na escola e as avaliações externas como indicador de proficiência. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 12, n. 28, p. 731-752, 2020.

BORGES, J. R. A.; OLIVEIRA, G. S.; BORGES, T. D. F. F. A matemática no ensino médio: planejamento e a organização da prática pedagógica. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 49, p. 1-21, 2021.

CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. Ensino e aprendizagem de física no ensino médio e a formação de professores. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 43-55, 2018. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0004

DE FARIAS, F. M. C.; DEL-VECCHIO, R. R.; CALDAS, F. R. R.; GOUVEIA-MATOS, J. A. M. Construção de um modelo molecular: uma abordagem interdisciplinar química-matemática no ensino médio. Revista Virtual de Química, v. 7, n. 3, p. 849-863, 2015. https://doi.org/10.5935/1984-6835.20150043

FAULTICH, V. L.; NOGUEIRA, N. N.; BECK, V. C. Uma análise da interdisciplinaridade entre química e matemática em livros didáticos de matemática do ensino médio. Revista da Pós-graduação em Ciências e Tecnologias na Educação, v. 2, n. 1, p. 1-15, 2018.

HOLANDA, M. D. M.; FREITAS, I. B.; RODRIGUES, A. C. S. Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas. Revista de Iniciação à Docência, v. 5, n. 2, p. 56-69, 2020.

MESQUITA, J. M.; FRAIHA-MARTINS, F.; LIMA, I. B. O PIBID e as tríades formativas integrando a formação inicial e continuada de professores de química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 9, n. 2, p. 4-20, 2023. https://doi.org/10.53003/redequim.v9i2.5207

MIRON, K. T. S.; SCHARDOSIM, C. R. Juvenilização da EJA: possibilidades e desafios na escolarização. Revista EJA em Debate, v. 10, n. 17, p. 31-48, 2021. https://doi.org/10.35700/eja.2021.ano10n17.p31-48.3229

MOREIRA, M. A. Uma análise crítica do ensino de física. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 73-80, 2018. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0006

NESI, E. R.; CANOLA, K. M.; MARQUEZIN, V. A. N.; OLIVEIRA, E. C. S.; MARTINES, L.; MAGRON, A. A.; VIEIRA, T. F.; BATISTA, M. C. Perspectivas e desafios atuais no ensino de física. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 2, p. 17285-17298, 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n2-391

PAIVA, F. J. O. As TICs em práticas de multiletramentos digitais na escola: uma análise teórico-metodológica. Mediação, v. 13, n. 2, p. 166-180, 2018.

PALHETA, F. C.; LUCENA, I. C. R.; TAVARES, H. R. Um olhar para desigualdade educacional em matemática no Brasil: para além das metas do IDEB. Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 16, fluxo contínuo, p. 141-162, 2021. https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2021.n.p141-162.id332

REIS, J. C.; SANTANA, I. L.; LEMOS, L. S. A relação entre física e matemática: uma abordagem teórico-metodológica. Revista Binacional Brasil Argentina: diálogo entre as ciências, v. 11, n. 2, p. 112-135, 2022. https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.10903

RESENDE, G.; MESQUITA, M. G. B. F. Principais dificuldades percebidas no processo ensino-aprendizagem de matemática em escolas do município de Divinópolis, MG. Educação Matemática Pesquisa, v. 15, n. 1, p. 199-222, 2013.

RIGUE, F. M.; SALES, T. A.; DALMASO, A. C. Seleção e análise de livros didáticos para o ensino de química: concepções de futuros/as professores/as em foco. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 6, p. 1-15, 2022. https://doi.org/10.26843/rencima.v13n6a27

SÁ, L. C.; SOUZA, A. C. F. Integrando matemática e química em uma atividade sobre aquecimento e resfriamento de soluções com estudantes de um curso técnico. Vidya, v. 43, n. 1, p. 21-39, 2023. https://doi.org/10.37781/vidya.v43i1.4229

SANTOS, A. O.; SILVA, R. P.; ANDRADE, D.; LIMA, J. P. M. Dificuldades e motivações de aprendizagem em química de alunos do ensino médio investigadas em ações do (PIBID/UFS/Química). Scientia Plena, v. 9, n. 7, p. 077204-1, 2013.

SANTOS, W. L. P.; PORTO, P. A. A pesquisa em ensino de química como área estratégica para o desenvolvimento da química. Química Nova, v. 36, n. 10, p. 1570-1576, 2013. https://doi.org/10.1590/S0100-40422013001000014

SCHIMITZ, G. L.; RITTER, D.; SILVA, C. C. A importância da matemática no ensino de química: uma análise a partir da teoria fundamentada nos dados. Revista Cocar, v. 17, n. 35, p. 1-16, 2022.

SILVA, K. A. P.; ALMEIDA, L. M. W. A percepção da matemática em livros didáticos de química. Revista Ensaio, v. 21, e10482, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172019210123

SILVA, K. K.; FARIAS-FILHO, T. F.; ALVES, L. A. Ensino de química: o que pensam os estudantes da escola pública. Revista Valore, v. 5, e-5033, 2020. https://doi.org/10.22408/reva502020541e-5033

SILVA, S. L. R.; BRINATTI, A. M.; ANDRADE, A. V. C. Competência tecnológica para realização de atividades experimentais nas aulas de física. Revista do Professor de Física, v. 6, n. especial, p. 533-543, 2023. https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46016

SOUSA, A. A.; OLIVEIRA, G. S.; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 64-83, 2021.

TEIXEIRA, C. J.; PEREIRA, C. M. M. C.; MOREIRA, G. E. O olhar do professor de matemática sobre o SAEB e a organização do trabalho pedagógico. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 11, n. 26, p. 23-43, 2022. https://doi.org/10.33871/22385800.2022.11.26.23-43

VARGAS, N. S. Aspectos históricos da alquimia. Junguiana, v. 35, n. 2, p. 69-76, 2017.

ZANELLA, A. C. S.; ROCHA, F. S. M. Dificuldades na aprendizagem matemática. Caderno Intersaberes, v. 9, n. 22, p. 24-39, 2020.

Téléchargements

Publiée

2024-09-09

Comment citer

SOUSA, Joaõ Lucas de Oliveira; MIRANDA, Mayker Lazaro Dantas. Intrinsic relations among chemistry, physics and mathematics in the brazilian high school: a theoretical-methodological approach. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 70, p. e25825, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n70.25825. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/25825. Acesso em: 27 sept. 2024.