Knowledge acquisition, innovativeness and product innovation in the textile sector

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.20044

Palavras-chave:

competitiveness, product management, knowledge acquisition, innovativeness, product innovation.

Resumo

In this sense, this study aimed to test the relationship between knowledge management processes, innovativeness and product innovation in the Brazilian textile sector. The quantitative research was applied to 157 companies in the textile sector in Brazil registered with the Institute for Industrial Studies and Marketing (IEMI). Data analysis was performed using two statistical techniques: structural equation modeling and mediation and moderation tests. The results identified two significant constructs that positively impact product innovation. Innovativeness mediates the relationship between knowledge acquisition and product innovation, and the type of activity moderates the relationship of these constructs. Better business performance can be linked to a greater capacity for innovation. Knowledge acquisition, innovativeness, and product innovation are elements that, when related, potentiate the greater competitiveness of organizations. This study is relevant both to academia and to the strategic management of organizations.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Paula Patricia Ganzer, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Pós-Doutora em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração na Universidade de Caxias do Sul, UCS, Brasil. Doutorado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS, Brasil e pela Universidade de Caxias do Sul, UCS, Brasil (2017). Mestrado em Administração pela Universidade de Caxias do Sul, UCS, Brasil (2013). Graduação em Administração pelo Centro de Ensino Superior Cenecista de Farroupilha, CESF, Brasil (2010). Atuou como Bolsista de Iniciação Científica Voluntária junto ao Programa de Pós-Graduação em Administração, PPGA/UCS, no Projeto de Pesquisa Caracterização e Análise das Inovações no Setor da Saúde de Caxias do Sul (2010). Atuou como professora convidada no MBA em Inteligência de Mercado na FSG Centro Universitário da Serra Gaúcha (2017). PRODUÇÃO CIENTÍFICA: 70 artigos publicados em periódicos (ou revistas nacionais e internacionais). 109 artigos publicados em anais de eventos e 18 capítulos de livros publicados. PARTICIPAÇÃO EM BANCAS: 71 participações em Bancas, sendo: 64 em Graduação, 07 de Mestrado, 01 de Doutorado. OUTRAS INFORMAÇÕES: Associada ao CRA RS - Conselho Regional de Administração do Estado do Rio Grande do Sul, à AANERGS - Associação dos Administradores da Região Nordeste do Rio Grande do Sul. ATUAÇÃO ACADÊMICA: Autora de artigos publicados em revistas nacionais e internacionais, capítulos de livros, artigos publicados em eventos científicos, no Brasil e no exterior nas áreas de Inovação e Empreendedorismo. Atua no Grupo de Pesquisa NIES - Núcleo de Inovação, Empreendedorismo e Sustentabilidade do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de Caxias do Sul. Avaliadora de artigos científicos em periódicos nacionais e eventos nacionais e internacionais. ATUAÇÃO PROFISSIONAL: Coordenadora dos Cursos de Graduação em Administração, Tecnologia em Processos Gerenciais e Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos na Faculdade CNEC Farroupilha, Coordenadora Acadêmica da Empresa Júnior. Atua nas áreas de Empreendedorismo, Inovação, Gestão do Conhecimento e Inovatividade Organizacional em diversos setores econômicos com destaque no setor têxtil.

Juliana Matte, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutora em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA da Universidade de Caxias do Sul - UCS com bolsa FAPERGS/CAPES. Mestre em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA da Universidade de Caxias do Sul - UCS. MBA em Gestão Comercial pela Fundação Getúlio Vargas - FGV. Graduada em Administração com ênfase em Marketing pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Integrante do Grupo de Pesquisa Núcleo de Inovação, Empreendedorismo e Sustentabilidade - NIES. Tem experiência na gestão estratégica no varejo. Tem experiência no setor bancário. Tem interesse na docência para os cursos de Administração e Marketing.

Deonir De Toni, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

É Livre-Docente e Pós-Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo, Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui graduação em Bacharel e Licenciatura em Filosofia pela Universidade de Caxias do Sul, graduação em Bacharel em Administração pela Universidade de Caxias do Sul . Atualmente é membro do conselho administrativo da Metalúrgica De Toni Ltda e doutor titular I da Universidade de Caxias do Sul atua como Professor na Graduação e Pós-Graduação Lato e Stricto Sensu. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: Imagem de Produto e Preço, Estratégia de Precificação e Desempenho Organizacional.

Gabriel Sperandio Milan, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

ATUAÇÃO ACADÊMICA: Professor e pesquisador na Unisinos ligado aos PPGs em Gestão e Negócios (Mestrado e Doutorado Profissional) e Engenharia de Produção e Sistemas (Mestrado e Doutorado Acadêmico). Coordenador do MBA em Gestão Empresarial. Membro do Comitê Interno de Bolsas de Iniciação Tecnológica. Bolsista de Produtividade em Pesquisa pelo CNPq - Nível 2, por quatro ciclos (2010 a 2024). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Estratégia e Mercado (GPEM), cadastrado junto ao CNPq, de 2007 a 2018. Membro do Grupo de Pesquisa em Estratégias e Práticas de Mercado (EPM), coordenado pelo Prof. Dr. Guilherme Trez (Unisinos), cadastrado junto ao CNPq, desde 09/2019. Avaliador para Agências de Fomento (CAPES, CNPq e FAPERGS). FORMAÇÃO: Pós-Doutor em Administração na área de Marketing pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016). Doutor em Engenharia de Produção na área de Sistemas de Qualidade pela UFRGS (2006). Mestre em Engenharia de Produção na área de Qualidade e Gerência de Serviços pela UFRGS (2000). Especialista em Planejamento Econômico: Gestão Econômica da Empresa pela UCS - Universidade de Caxias do Sul (1998). Especialista em Administração de Marketing pela UCS (1996). Bacharel em Administração de Empresas pela UCS (1994). PRODUÇÃO CIENTÍFICA: 213 artigos publicados em periódicos (revistas nacionais e internacionais). 179 artigos completos, 11 resumos expandidos e 15 resumos publicados em anais de congressos. 05 livros organizados e 29 capítulos de livros publicados. ORIENTAÇÕES CONCLUÍDAS: 944 orientações concluídas, sendo: 02 de Apoio Técnico em nível superior (AP-NS), 25 de Iniciação Científica, 338 de Graduação, 538 de Pós-Graduação Lato Sensu (Especializações e MBAs), 21 de Mestrado, 06 de Doutorado, 02 de Pós-Doutorado Voluntário e 12 de Estágio Docência. PARTICIPAÇÃO EM BANCAS: 341 participações em Bancas, sendo: 256 em Graduação, 01 em MBA, 32 em Qualificações de Mestrado, 52 de Mestrado, 11 Qualificações de Doutorado e 07 de Doutorado. OUTRAS INFORMAÇÕES: Associado ao CRA RS - Conselho Regional de Administração do Estado do Rio Grande do Sul, à ANPAD - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração e à ABEPRO - Associação Brasileira de Engenharia de Produção. Ex-Diretor de Conteúdo e Ex-Membro do Comitê de Estudos em Estratégia e Mercado da AANERGS. EDITORIA DE REVISTAS: Editor Chefe (a partir de 04/2021) e Editor responsável pela Área de Administração da BASE - Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos (de 03/2020 a 04/2021) (A2 no Qualis CAPES). Ex-Editor Científico (de 12/2017 a 10/2018) e Ex-Editor Chefe (de 10/2018 a 12/2018) da RBGI - Revista Brasileira de Gestão e Inovação. AVALIADOR DE PERIÓDICOS E EVENTOS CIENTÍFICOS: avaliador do Journal of Retailing and Consumer Services, Journal of Strategic Marketing e International Journal of Consumer Studies, periódicos nacionais e do EnANPAD, EMA, CLAV, ENEGEP e SIMPEP. INTERESSES DE PESQUISA: estratégias de marketing, estratégia e operações em serviços, gestão de produto, marketing de relacionamento e comportamento do consumidor. Publicações internacionais no Journal of Retailing and Consumer Services, Journal of Relationship Marketing, Journal of Food Products Marketing, Journal of Marketing Communications, Benchmarking, International Journal of Quality and Service Sciences, Journal of Engineering and Technology Management, Facilities, Journal of Facilities Management e Environmental Quality Management. ATUAÇÃO NO MERCADO: Ex-Diretor Presidente do SAMAE - Serviço Autônomo de Água e Esgoto de Caxias do Sul (RS). Membro do Conselho de Administração e Consultor de Empresas nas áreas de estratégia e mercado há mais de 20 anos. PRINCIPAIS PRÊMIOS: Prêmios Mérito em Administração, no Setor de Ensino, em 2010, concedido pelo CRA RS, e Pesquisador Gaúcho, em 2013, concedido pela FAPERGS. CRA RS: 32.661. Scopus: h = 6. Web of Science: h = 4. Google Scholar: h = 22 e i10 = 57. SPELL: h = 7. ResearchGate: h = 15 e RG Score = 31,14.

Pelayo Munhoz Olea, Universidade Federal de Rio Grande

Pós-Doutorado em Gestão Ambiental pela Universidad de Extremadura, UEX, Espanha, Bolsista do Programa de Intercâmbio de Formação de Investigadores entre a União Européia e a América Latina, Programa ALFA2 (América Latina Formación Académica) da Rede Jean Mermoz/ESPAÑA. Doutorado em Administração e Direção de Empresas pela Universitat Politècnica de Catalunya, ETSEIB/UPC, Espanha, Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES/BRASIL. Mestrado em Engenharia de Fabricação de Papel pela Universitat Politècnica de Catalunya, ETSEIAT/UPC, Espanha, Bolsista do Instituto de Cooperación Iberoamericana, ICI/AECI/ESPAÑA. Graduação em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS e Graduação em Engenharia Mecânica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS.

Referências

Adler, Paul S.; Shenhar, Aaron. (1990). Adapting your technological base: The organizational challenge. Sloan Management Review, v. 32, n. 1, 25-37.

Akbar, Hammad; Tzokas, Nikolaos. (2013). An exploration of new product development's frontend knowledge conceptualization process in discontinuous innovations. British Journal of Management, 24, 245-263. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2011.00801.x.

Apex Brasil. Fashion. Available at: http://www.apexbrasil.com.br/moda. Accessed on: 25 jul. 2020.

Arias Aranda, D. & Molina‐Fernández, L.M. (2002), "Determinants of innovation through a knowledge‐based theory lens", Industrial Management & Data Systems, 102(5), 289-296. https://doi.org/10.1108/02635570210428320.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173.

Bearden, W. O., Netemeyer, R. G., & Haws, K. L. (2011). Handbook of marketing scales: multi-item measures for marketing and consumer behavior research. 3rd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Bidmeshgipour, Maryam; Ismail, Wan Khairuzzaman Wan; Omar, Rosmini. (2012). Knowledge management and organizational innovativeness in Iranian banking industry. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 4(4), 481-499.

Bresman, H., Birkinshaw, J., & Nobel, R. (2010). Knowledge transfer in international acquisitions. Journal of International Business Studies, 41(1), 5-20. https://doi.org/10.1057/jibs.2009.56

Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming. 3rd edition. New York: Routledge.

Calantone, R. J.; Cavusgil, S. T., Zhao, Y. (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial Marketing Management, 31(6) 515-524. https://doi.org/10.1016 / S0019-8501 (01) 00203-6.

Chen, K. H. , Huang, S-Z., Wang,C-H. & Shen, G. C. (2016). Service innovation and new product performance: the influence of market-linking capabilities and market turbulence. International Journal of Production Economics, 172, 54-64. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2015.11.004.

Chen, Y. C., Li, P. C., & Evans, K. R. (2012). Effects of interaction and entrepreneurial orientation on organizational performance: Insights into market driven and market driving. Industrial Marketing Management, 41(6), 1019-1034. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.01.017

CNI - National Confederation of Industry. (2019). O setor têxtil e de confecção e os desafios da sustentabilidade. Confederação Nacional da Indústria, Associação Brasileira da Indústria Têxtil e de Confecção - Brasília: CNI.

Damanpour, F., & Wischnevsky, J. D. (2006). Research on innovation in organizations: Distinguishing innovation-generating from innovation-adopting organizations. Journal of Engineering and Technology Management, 23(4), 269-291. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2006.08.002.

Darroch, Jenny. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), 101-115. https://doi.org/10.12691/jbms-4-4-2.

Deshpandé, R., Farley, J. U., & Webster, F. E. (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis. Journal of Marketing, 57(1), 23-27. https://doi.org/10.1177/002224299305700102.

De Toni, D., Migliavacca, M. J., Costa, C. A., Milan, G. S., & de Ávila Dias, D. T. (2019). Os impactos da inovatividade e da capacidade tecnológica no contexto de empresas do segmento metalmecânico. Revista Gestão Organizacional, 12(4). https://doi.org/10.22277/rgo.v12i4.4895.

Durmaz, A., & Eren, M. S. (2018). Export performance: Is it possible through knowledge and capabilities? Evidence from Turkish manufacturing firms. Journal of Global Marketing, 31(3), 180-196. https://doi.org/10.1080/08911762.2017.1350896.

Fornell, C.; Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 375-381. https://doi.org/10.2307/3150979.

Ganter, A., & Hecker, A. (2013). Deciphering antecedents of organizational innovation. Journal of Business Research, 66(5), 575-584. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.02.040.

Gibbert, M., Leibold, M., & Probst, G. (2002). Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value. European Management Journal, 20(5), 459-469. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(02)00101-9.

Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems, 18(1), 185-214. https://doi.org/10.1080/07421222.2001.11045669.

Gorsuch, R. L. (2015). Factor analysis. Classic Editions. New York: Routledge.

Grupo Jb Tecidos. The difference between circular and rectilinear knitting. Available at: http://jbrevestimentos.com.br/blog/malharia-circular-tecido-para-carros/. Accessed on: 25 jul. 2020.

Guan, J., & Ma, N. (2003). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 23(9), 737-747. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(02)00013-5.

Gubbins, C., & Dooley, L. (2014). Exploring social network dynamics driving knowledge management for innovation. Journal of Management Inquiry, 23(2), 162-185. https://doi.org/10.1177/1056492613499203.

Han, J. K., Kim, N., & Srivastava, R. K. (1998). Market orientation and organizational performance: is innovation a missing link?. Journal of marketing, 62(4), 30-45. https://doi.org/10.1177/002224299806200403.

Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis.

New York: The Guilford Press.

Hii, Jasper; Neely, Andrew. Innovative capacity of firms: on why some firms are more innovative than others. In: 7TH European Operations Management Association Conference.

Hoe, Siu Loon; Mcshane, Steven. (2010). Structural and informal knowledge acquisition and dissemination in organizational learning: An exploratory analysis. The Learning Organization, 17(4) 364-386. https://doi.org/10.1108/09696471011043117.

Huber, G. P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures. Organization science, 2(1), 88-115. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.88.

Hurley, R. F., & Hult, G. T. M. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: an integration and empirical examination. Journal of marketing, 62(3), 42-54. https://doi.org/10.1177/002224299806200303.

IEMI - Institute for Industrial Studies and Marketing. (2020). IEMI performs

studies on the market for planned furniture. Available at:

http://www.emobile.com.br/site/industria/iemi-moveis-planejados/. Accessed on: 05 mai. 2020.

IEMI. (2019). Brazil textile: sector report of the Brazilian textile chain. São Paulo: IEMI. Annual, 19, ex. 1.

Kalali, N. S., & Heidari, A. (2016). How was competitive advantage sustained in management consultancies during change: the role of dynamic capabilities. Journal of Organizational Change Management, 29(5) 661-685. https://doi.org/10.1108/JOCM-10-2015-0188.

Kelle, U. (2006). Combining qualitative and quantitative methods in research practice: purposes and advantages. Qualitative research in psychology, 3(4), 293-311. https://doi.org/10.1177/1478088706070839.

Kilic, K., Ulusoy, G., Gunday, G., & Alpkan, L. (2015). Innovativeness, operations priorities and corporate performance: An analysis based on a taxonomy of innovativeness. Journal of Engineering and Technology Management, 35, 115-133. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2014.09.001

Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. 4th edition. New York: The Guilford Press.

Kör, Burcu; Maden, Ceyda. (2013). The relationship between knowledge management and innovation in turkish service and high-tech firms. International Journal of Business and Social Science, 4(4), 293-304.

Lawson, B., & Samson, D. (2001). Developing innovation capability in organisations: a dynamic capabilities approach. International journal of innovation management, 5(03), 377-400. https://doi.org/10.1142/S1363919601000427.

Liao, S. H., Wu, C. C., Hu, D. C., & Tsui, K. A. (2010). Relationships between knowledge acquisition, absorptive capacity and innovation capability: an empirical study on Taiwan's financial and manufacturing industries. Journal of Information Science, 36(1), 19-35. https://doi.org/10.1177/0165551509340362

Lichtenthaler, U., & Lichtenthaler, E. (2009). A capability‐based framework for open innovation: Complementing absorptive capacity. Journal of Management Studies, 46(8), 1315-1338. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2009.00854.x

Lin, R. J., Chen, R. H., & Chiu, K. K. S. (2012). Customer relationship management and innovation capability: an empirical study. Industrial Management & Data Systems, 110(1), 111-133.

Malhotra, N. K., Birks, D., & Wills, P. (2012). Marketing research: applied approach. 4th edition. New York: Pearson.

Martínez-Román, J. A., Gamero, J., & Tamayo, J. A. (2011). Analysis of innovation in SMEs using an innovative capability-based non-linear model: A study in the province of Seville (Spain). Technovation, 31(9), 459-475. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.05.005.

Matte, J., Milan, G. S., Ganzer, P. P., Graciola, A. P., Chais, C., & Olea, P. M. (2020). A influência das capacidades especializadas de marketing e da orientação empreendedora no desempenho do comércio varejista de vestuário. Revista Brasileira de Marketing, 19(1), 106-125. https://doi.org/10.5585/remark.v19i1.17136.

Mulaik, S. A. (2010). Foundations of factor analysis. 2nd edition. Boca Raton: Taylor & Francis Group.

Narver, J. C., Slater, S. F., & MacLachlan, D. L. (2004). Responsive and proactive market orientation and new‐product success. Journal of Product Innovation Management, 21(5), 334-347. https://doi.org/10.1111/j.0737-6782.2004.00086.x.

Osborne, J. W (2014). Best practices in logistic regression. Thousand Oaks: Sage Publications.

Panizzon, M., Milan, G. S., Dorion, E. C. H., & Coallier, F. (2020). The main determinants of new product development ability for international markets: an empirical study on Brazilian manufacturing export companies. Journal of Engineering and Technology Management, 57(4), 01-17. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2020.101569.

Podsakoff, P. M., Mackenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, M. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. The Journal of Applied Psychology, 5(88), 879-903.

Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717-731. https://doi.org/10.3758/BF03206553.

Racela, O. C. (2014). Customer orientation, innovation competencies, and firm performance: a proposed conceptual model. Social and Behavioral Sciences, 148, 16-23. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.010

Radas, S., & Božić, L. (2009). The antecedents of SME innovativeness in an emerging transition economy. Technovation, 29(6-7), 438-450. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2008.12.002.

Ring, P. S., & Van de Ven, A. H. (1994). Developmental processes of cooperative interorganizational relationships. Academy of Management Review, 19(1), 90-118. https://doi.org/10.5465/amr.1994.9410122009.

Rusly, Fariza H.; Corner, James L.; Sun, Peter. (2012). Positioning change readiness in knowledge management research. Journal of Knowledge Management, 16 (2), 329-355.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. 6th edition. Boston: Pearson.

Theodosiou, M., Kehagias, J., & Katsikea, E. (2012). Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations. Industrial Marketing Management, 41(7), 1058-1070. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.01.001.

Urhahn, C., & Spieth, P. (2014). Governing the portfolio management process for product innovation—A quantitative analysis on the relationship between portfolio management governance, portfolio innovativeness, and firm performance. IEEE Transactions on Engineering Management, 61(3), 522-533. https://doi.org/10.1109/TEM.2014.2327254.

Vaccaro, A., Parente, R., & Veloso, F. M. (2010). Knowledge management tools, inter-organizational relationships, innovation and firm performance. Technological Forecasting and Social Change, 77(7), 1076-1089. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2010.02.006

Verhees, F. J., & Meulenberg, M. T. (2004). Market orientation, innovativeness, product innovation, and performance in small firms. Journal of Small Business Management, 42(2), 134-154. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2004.00102.x.

Wang, Catherine L.; Ahmed, Pervaiz K. (2004). The development and validation of the organisational innovativeness constructo using confirmatory factor analysis, European Journal of Innovation Management, 7(4), 303-313. https://doi.org/10.1108/14601060410565056.

Warner, R. M. (2013). Applied statistics: from bivariate through multivariate techniques. 2nd edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Wu, H., Chen, J., & Jiao, H. (2016). Dynamic capabilities as a mediator linking international diversification and innovation performance of firms in an emerging economy. Journal of Business Research, 69(8), 2678-2686. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.11.003.

Yi, Y., He, X., Ndofor, H., & Wei, Z. (2014). Dynamic capabilities and the speed of strategic change: Evidence from China. IEEE Transactions on Engineering Management, 62(1), 18-28. https://doi.org/10.1109/TEM.2014.2365524.

Yusr, Maha Mohammed; Othman, Abdul Rahim; Mokthar, Sany Sanuri Mohd; Don, Mohd Sobri. (2014). How innovation capability can be a mediate between knowledge management and innovation performance? International Business Management, 8 (2), 118-125.

Yu, Y., Dong, X. Y., Shen, K. N., Khalifa, M., & Hao, J. X. (2013). Strategies, technologies, and organizational learning for developing organizational innovativeness in emerging economies. Journal of Business Research, 66(12), 2507-2514. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.05.042.

Yu, X., Chen, Y., & Nguyen, B. (2014). Knowledge management, learning behavior from failure and new product development in new technology ventures. Systems Research and Behavioral Science, 31(3), 405-423. https://doi.org/10.1002/sres.2273.

Zhao, X., Lynch Jr, J. G., & Chen, Q. (2010). Reconsidering Baron and Kenny: Myths and truths about mediation analysis. Journal of Consumer Research, 37(2), 197-206. https://doi.org/10.1086/651257.

Downloads

Publicado

22.09.2023

Como Citar

Ganzer, P. P., Matte, J., De Toni, D., Milan, G. S., & Olea, P. M. (2023). Knowledge acquisition, innovativeness and product innovation in the textile sector. Exacta, 21(3), 771–791. https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.20044

Edição

Seção

Artigos