OBJETO DE APRENDIZAGEM PARA O ENSINO DE ALGORITMOS PARA SOLUÇÃO DO PROBLEMA DE CAMINHO MÍNIMO

Autores

  • Wilson da Silva Lourenço CAS - Centro Acadêmico SENAC https://orcid.org/0000-0001-5501-1696
  • Wonder Alexandre Luz Alves Universidade Nove de Julho (UNINOVE) – Programa de Pós Graduação em Informática e Gestão do Conhecimento (PPGI) https://orcid.org/0000-0003-0430-950X
  • Stanley Jefferson de Araujo Lima Universidade Nove de Julho (UNINOVE) – Programa de Pós Graduação em Informática e Gestão do Conhecimento (PPGI)
  • Sidnei Alves de Araujo Universidade Nove de Julho (UNINOVE) – Programa de Pós Graduação em Informática e Gestão do Conhecimento (PPGI) https://orcid.org/0000-0003-3970-5801

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.22247

Palavras-chave:

Inovação, Otimização, Simula

Resumo

This paper proposes a web-based computational tool (accessible on the internet) to help students understand how work algorithms to solve the shortest path problem (SPP), which are commonly taught in undergraduate courses such as Production Engineering, Computer Science and Information Systems. The proposed tool has an interactive graphical interface, which uses resources from the JUNG library (Java Universal Network/Graph), and allows the student to represent and solve the investigated problem, in addition to develop their understanding of the available algorithms (Dijkstra, A* and Greedy Search).

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Wilson da Silva Lourenço, CAS - Centro Acadêmico SENAC

Área: Métodos numéricos

Departamento: Engenharia da Produção

 

Wonder Alexandre Luz Alves, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) – Programa de Pós Graduação em Informática e Gestão do Conhecimento (PPGI)

Área: Métodos numéricos

Departamento: Engenharia da Produção

Stanley Jefferson de Araujo Lima, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) – Programa de Pós Graduação em Informática e Gestão do Conhecimento (PPGI)

Área: Métodos numéricos

Departamento: Engenharia da Produção

Sidnei Alves de Araujo, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) – Programa de Pós Graduação em Informática e Gestão do Conhecimento (PPGI)

Área: Métodos numéricos

Departamento: Engenharia da Produção

Referências

ABDURAXMANOVA, S. A. Individualization of professional education process on the basis of digital technologies. World Bulletin of Social Sciences, 8, p. 65-67. 2022.

ARAÚJO, S. A.; BARROS JUNIOR, D. F. ; SILVA, E. M. ; CARDOSO, M. V. . Applying computational intelligence techniques to improve the decision making of business game players. Soft Computing, v. 1, p. 1-11, 2018.

ARENALES, M.; ARMENTANO, V.; MORABITO, R.; YANASSE, H. Pesquisa operacional, Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

ATZINGEN, J. V.; CUNHA, C. B. da; NAKAMOTO, F. Y.; RIBEIRO, F. R.; SCHARDONG, A. Comparative Analysis of Efficient Algorithms for the Shortest Path Problem. In: XXI ANPET: CONGRESS RESEARCH AND EDUCATION IN TRANSPORTATION, 21., 2007, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos… Rio de Janeiro: USP, 2007. Disponível em: < http://www.cbtu.gov.br/estudos/pesquisa/anpet/PDF/2_113_AC.pdf>. Acesso em: 02 maio 2014.

BALSMEIER, B.; WOERTER, M. Is this time different? How digitalization influences job creation and destruction. Research policy, 48(8), p. 103765, 2019.

CORMEN, T. H.; LEISERSON, C. E.; RIVEST, R. L.; STEIN, C. Introduction to Algorithms. 3 ed. United States of America: MIT Press, 2009.

ESTEVEZ, J.; GARATE, G.; GUEDE, J. M.; GRAÑA, M. Using Scratch to Teach Undergraduate Students' Skills on Artificial Intelligence. arXiv preprint arXiv:1904.00296. 2019.

KELLER, C. User Acceptance of Virtual Learning Environments: A Case Study from Three. Communications of the Association for Information Systems, Sweden, v. 25, n. 38, p. 465-486, November, 2009

KUMAWAT, S.; DUDEJA, C.; KUMAR, P. An Extensive Review of Shortest Path Problem Solving Algorithms. In: 2021 5th International Conference on Intelligent Computing and Control Systems (ICICCS), pp. 176-184, 2021.

LIMA, S. J. A.; ARAÚJO, S. A. A Computational Tool for Helping to Teach Routing Algorithms. In: 22nd International Conference on Production Research (ICPR 2013), Anais eletrônicos… Foz do Iguaçu, PR, 2013, v. 1. p. 1-5.

LOCKWOOD, E. Leveraging Prediction and Reflection in a Computational Setting to Enrich Undergraduate Students’ Combinatorial Thinking. Cognition and Instruction, p. 1-43, 2022.

MALIK, R. S. Educational challenges in 21st century and sustainable development. Journal of Sustainable Development Education and Research, 2(1), p. 9-20, 2018.

MAYER, R. E.; MORENO, R. Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction , São Paulo, v. 12, n. 1, p. 107-119, February, 2002.

OLIVEIRA, I. C. B. Estímulo da leitura com a utilização de recursos multimodais e tecnológicos. Anais IV CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/36864>. Acesso em: 19/05/2022.

PAULA, L. Q.; PIVA JR., D.; FREITAS, R. A Importância da Leitura e da Abstração do Problema no processo de formação do raciocínio lógico-abstrato em alunos de Computação. In: XII Workshop sobre Educação em Informática, Anais eletrônicos... Bento Gonçalves, RS, 2009.

RUSSEL, S. J.; NORVIG, P. Artificial intelligence a modern approach. New Jersey: Prentice Hall, 1993.

WELZL, M.; ALI, M. A. Teaching Routing with IRV-Tool. In: CONFERENCE ICL, 9., 2006, Villach. Anais eletrônicos... Villack: UI, 2006. Disponível em: <http://heim.ifi.uio.no/michawe/research/publications/icl2006-irv.pdf >. Acesso em: 02 maio 2014.

YI, M. Y.; HWANG, Y. Predicting the use of web-based information systems self-efficacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model. Int. J. Human-Computer Studies, Columbia, v. 59, n. 4, p. 431-449, October, 2003

Downloads

Publicado

13.10.2022

Como Citar

Lourenço, W. da S., Alves, W. A. L., Lima, S. J. de A., & Araujo, S. A. de. (2022). OBJETO DE APRENDIZAGEM PARA O ENSINO DE ALGORITMOS PARA SOLUÇÃO DO PROBLEMA DE CAMINHO MÍNIMO. Exacta. https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.22247

Edição

Seção

Artigos