Consumption subculture and taste formation: a case study on a brewpub in the south of Minas Gerais (MG)

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5585/2025.28487

Palavras-chave:

consumer subculture, taste formation, brewpub, craft beer

Resumo

Objective: It is proposed to investigate how a brewpub from the south of Minas Gerais influences the formation and maintenance of taste in a subculture of craft beer consumers.

Method: Data collection consists of non-participant observation, in addition to the use of documents and semi-structured interviews with actors involved in this context.

Originality/Relevance: The study contributes to discussions about consumer behavior as it is dedicated to understanding how an establishment influences and is influenced by aspects of subculture and taste formation. The brewpub in question is considered a place where cultural practices are expressed.

Results: The brewpub promotes “eccentric” sensory experiences in the observed field, through numerous elements. It was observed that the preferences, choices and desires of these agents rescue sensory stimuli and assume common meanings and symbolism. Furthermore, the shared meanings are also the result of the organization's effort to be a point of connection. The relationships established and identified form a subculture, which directly influences the formation and maintenance of consumer tastes.

Theoretical/methodological contributions: The contributions highlight how taste can be improved and given new meaning based on the activities proposed by the brewpub and the elements that are part of this space. The countless possibilities are reiterated through a qualitative methodology, especially regarding the subjective aspects of the participants in this study.

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Tradução

Biografia do Autor

Juliano Silva Cougo, Federal University of Lavras (UFLA), LavraS, MG, Brazil

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras-MG (UFLA). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras-MG (UFLA). Bacharel em Administração Pública pela Universidade Federal de Alfenas-MG (UNIFAL). Bacharel em Ciências e Economia pela Universidade Federal de Alfenas-MG (UNIFAL). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gestão como Prática Social (NEGEP/UFLA). Desenvolve pesquisas relacionadas às áreas de estudos construcionistas, modelos alternativos de economia e diversidade de organizações.

Elisabeth Thaiane Tercino de Araújo, Federal University of Lavras (UFLA), LavraS, MG, Brazil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (PPGA/UFLA) com ênfase de pesquisa em Organizações, Gestão e Sociedade. Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (PPGA/UFLA). Licenciada em Administração Pública pela mesma instituição (2012-2017). É membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gestão em Prática Social (NEGEP) e do Núcleo Núcleo de Estudos em Organizações, Gestão e Sociedade (NEORGS). Atualmente atua como tutora de cursos presenciais, semipresenciais e à distância do Centro Universitário de Lavras (MG), com destaque para Administração e cursos afins.

Daniel Carvalho de Rezende, Federal University of Lavras (UFLA), LavraS, MG, Brazil

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1997), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Lavras (2000), doutorado em Desenvolvimento,Agricultura e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2004) e pós-doutorado em Marketing - Lancaster University (2012). Foi professor visitante em duas instituições estrangeiras: Northern Michigan University (2011) e Lancaster University (2011-2012). Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal de Lavras, Bolsista de Produtividade PQ-2 do CNPq e um dos líderes do tema "Construção e Dinâmicas de Mercados" na Anpad. Foi Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/UFLA) de 2016 a 2023, Pró-Reitor Adjunto de Pós-Graduação Lato Sensu da UFLA (2013-2016), Editor do periódico Organizações Rurais e Agroindustriais (2013-2016) e Coordenador do Centro de Educação a Distância da UFLA (2009-2011). Atua na área de Marketing, com destaque para os seguintes temas: teoria social do gosto, consumo cultural, construção de mercados, consumo e marketing de alimentos

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Publicado

11-04-2025

Como Citar

Cougo, J. S., Araújo, E. T. T. de, & Rezende, D. C. de. (2025). Consumption subculture and taste formation: a case study on a brewpub in the south of Minas Gerais (MG). ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 24(2), e28487. https://doi.org/10.5585/2025.28487

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