Back school program for back pain: education or physical exercise?
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v13n4.5191Palavras-chave:
Aging, Physical therapy, Musculoskeletal abnormalities.Resumo
Introduction: Back school consists in an educational program aimed at preventing back pain and rehabilitating individuals with degenerative disorders. Objective: To evaluate the effects of back school components (education and/or exercise therapy) in relieving pain and improving quality of life in patients with chronic back pain. Method: Forty-one patients were randomized and allocated into four groups: (i) a back school group (educational lessons and physical exercise); (ii) an educational lessons group; (iii) a physical exercise group and (iv) a waiting list control group. Patients were evaluated before and after treatment with a visual analogue scale, a short form quality-of-life questionnaire, a Roland Morris disability questionnaire and a finger-floor distance test. Results: The back school group showed significant reduction in scores in the visual analogue scale and the Roland Morris disability questionnaire and an increase in the short-form quality of life questionnaire. Conclusion: The effectiveness of back school programs in chronic back pain patients seems to be due to the physical exercise component and not on account of the educational lessons.Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2014 ConScientiae Saúde
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.