Analysis of Implementation of Experiential Programme in Project Management in University Courses

Authors

  • Eduardo de Lima Pinto Carreiro Universidade Federal Fluminense
  • Murilo Alvarenga Oliveira Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5585/gep.v9i2.660

Keywords:

Project Management. Experiential Learning. Business Games. Simulator.

Abstract

The objective of this research was to analyze the implementation of an Experiential Program in Project Management (EPPM) for practical training in Business Administration graduation and specialization. The research is based on experiential learning, project management and business games theories that subsidized the structure of analysis from the indication of essential analytical factors. It was used a case study as a research strategy and it was implemented the participant observation in order to understand the opinions about the experience. The study was carried out in three Project Management subjects of the 6th semester Business Administration graduation, covering 71 students, and in a specialization course in Business Logistics with 25 participants. In its phases, it is described the elaboration of the educational program with the adjustments of the simulator Project Management Simulation (PMS-SIM), the teaching materials and the application of the program in short and long duration formats. The analyses of the participants' opinions indicated the contribution of the program to the practice of management, bringing benefits to the area of managerial education, such as the proposal of a technological resource, PMS-SIM organizational simulator and EPPM as an alternative to conventional models of education, which allow the practice of concepts and the development of skills.

Author Biographies

Eduardo de Lima Pinto Carreiro, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração  - Universidade Federal Fluminense (UFF) - na modalidade profissional. Graduação em Administração (UFF). Atualmente é membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Gestão Simulada (LAGOS)

Murilo Alvarenga Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Murilo Alvarenga Oliveira - Graduado e Mestre em Administração (UFRRJ) e Doutor em Administração pela FEA-USP. É professor Adjunto do Depto de Administração da Universidade Federal Fluminense (Pólo Universitário de Volta Redonda) ICHS UFF PUVR. É coordenador do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu no Mestrado Profissional em Administração da UFF (MPA-VR) e atua como professor e orientador. Seus interesses de pesquisa organizam-se nas Linhas: (1) Estratégia & Capacidades para Tecnologia e Inovação, (2) Ambientes Laboratoriais de Gestão e (3) Gestão de Projetos, Apoio a Decisão e Desempenho Organizacional (Indicadores e Projetos Tecnológicos). É líder do Grupo de Pesquisa - Laboratório de Gestão Organizacional Simulada (LAGOS) UFF onde coordena pesquisas de Iniciação Científica e Mestrado. Atua como professor em MBAs da UFF com destaque no MBA em Gestão Empreendedora e no MBA em Economia em Negócios da UFSCar. Possui experiência em Qualidade, Marketing e Treinamento & Desenvolvimento de empresas do setor farmacêutico e tecnologia em agronegócios. Sua inserção na comunidade nacional e internacional inclui a atuação como avaliador ad-hoc nos periódicos RAC, BBR, RAEP, RASI e como avaliador em eventos científicos como: Academy of Management Conference, IAM, EnANPAD, SEMEAD, CASI, 3ES. Atualmente é membro da Academy of Management (AoM) e da Teaching Society for Management Educators (OBTS). Sua produção tem ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: jogos de empresas, simulações organizacionais, gestão de projetos, processo decisório e capacidades de inovação.

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Published

2018-08-29

How to Cite

Carreiro, E. de L. P., & Oliveira, M. A. (2018). Analysis of Implementation of Experiential Programme in Project Management in University Courses. Revista De Gestão E Projetos, 9(2), 45–64. https://doi.org/10.5585/gep.v9i2.660

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