The origins of the curriculum guidelines proposed by the Comission os Experts in Psychology: a brief history
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v2i0.196Keywords:
formação em Psicologia, diretrizes curriculares, ensino superior.Abstract
The following article intends to analyze the origins of the curriculum guidelines (C.G.) proposed by the board of experts in Psychology. In order to do so, a brief history of Psychology in this country has been presented, including its development concerning the C.G approach to the issues involving professional training. This history dates back to colonial times and stretches through the period in which academic knowledge in Psychology begins to flourish and gives place to graduates at University level. From this ultimate period, the dispositions available in the minimal curriculum (whose validity starts in 1963) stand out. The curricula proposed by higher education institutions and the professionals that have graduated ever since have been made subjected to several analyses and many research debates and meetings in the field of Psychology. In December 1999, the board of experts published the final version of the C.G. in Psychology. These guidelines are analyzed considering the problems in professional training that have been detected by the production in this field and the growing commitment of Psychology in Brazil to a genuinely critical work.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.