Motor performance students with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)

Authors

  • Juliana da Silva Universidade do Vale do Itajaí
  • Andressa Ribeiro Contreira Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Renata Capistrano Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Thaís Silva Beltrame Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5585/conssaude.v11n1.2987

Keywords:

Attention deficit hyperactivity disorder, Developmental coordination disorder, Psychomotor performance.

Abstract

Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is characterized by excessive activity, or difficulties in sustaining attention and persistence in daily tasks, causing damage in many areas of individual’s life. Objective: To compare the motor performance of children with and without indication of ADHD. Methods: Participants were 39 children (9 to 12 years) of both sexes enrolled in a school in São José (SC) (20 with ADHD and 19 without). To indicate ADHD, we used the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, and for the motor evaluation the Assessment Battery for Children. Results: The motor difficulties were not associated with ADHD. However, there was a significantly better performance of children without ADHD in the manual skills (p=0.001) and overall performance on the motor test (p=0.034). Conclusion: It is suggested the use of assessments for screening in schools and implementation of activities aimed at driving the population with and without ADHD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana da Silva, Universidade do Vale do Itajaí

Licenciada em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa catarina - UDESC. Mestre e Doutoranda em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

Andressa Ribeiro Contreira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Especialista em Atividader Física, Desempenho Motor e Saúde (UFSM). Mestranda em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Renata Capistrano, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduanda em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Bolsista de Iniciação Científica do Laboratório de Distúrbios da Aprendizagem e do Desenvolvimento - LADADE.

Thaís Silva Beltrame, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Educação Brasileira (UFSM). Doutora em Ciências do Movimento Humano (UFSM).

Published

2012-03-30

How to Cite

1.
da Silva J, Contreira AR, Capistrano R, Beltrame TS. Motor performance students with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Cons. Saúde [Internet]. 2012 Mar. 30 [cited 2024 Nov. 12];11(1):76-84. Available from: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/2987

Issue

Section

Applied Sciences