Evaluation of mandibular movement in children with and without temporomandibular disorders
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v10n4.3040Keywords:
Child health, Range of motion, articular, Temporomandibular joint, Temporomandibular joint dysfunction syndrome.Abstract
Introduction: Mandibular movement corresponds to the functionality of the stomatognathic system and its evaluation can contribute as a comparison between children with and without temporomandibular disorders (TMD). Objectives: To evaluate the mandibular movement of children from 6 to 10 years with or without dysfunction. Methods: For assessment of mandibular movement, a digital caliper was used, and the Fonseca’s questionnaire was used to distribute the groups. The children were divided into two groups: Group 1 (G1) without TMD, and Group 2 (G2) with TMD. Results: When mouth opening was compared between groups, G1 presented opening of 42.74 mm, and G2 42.79 mm; in a comparison between genders, male mouth opening was 42.36 mm versus 43.28 mm for females. Conclusion: Measurement of mouth opening did not show a statistically significant difference between groups with and without dysfunction, as well as between genders, even the female children showing greater extent than the male children.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.