Influence of different footwear on posture and trunk muscle activity
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v11n3.3340Keywords:
Electromyography. Posture. Photogrammetry. Shoes.Abstract
Introduction: The use of high heels has been increasingly frequent in the daily life of women. Objective: To investigate the behavior of stabilizer lumbar muscles and the postural alterations caused by the use of different footwear during standing position. Methods: Twenty healthy women were photographed in the standing position in different situations: barefoot, with tennis shoes and with high heeled shoes. In addition, the volunteers performed two other tasks: keeping the shoulders flexed at 45 and 90 degrees. The posture and electromyographic activity of the multifidus, iliocostalis, rectus abdominis and transversus abdominis muscles were evaluated. Results: The comparison of different footwear with same task of upper limbs did not showed significantly difference. However, the comparison of different tasks with upper limb when using the same footwear altered activity of erector muscles and head, cervical and thoracic angles. Conclusion: The use of high-heeled shoes does not change posture and activity of lumbar stabilizer muscle during standing position. Clinical Trial Registration number: ACTRN12610000470099.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.