Influence of the Back School program in community agents
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v12n3.3821Keywords:
Health education, Low back pain, Occupational health, Physiotherapy (Techniques), Workload.Abstract
Introduction: Low back pain is characterized as a musculoskeletal disorder responsible for loss of productivity and high absenteeism of the affected individuals. Objectives: To analyze the effects of short-and long-term program of health education and therapeutic exercise in relation to quality of life, flexibility and pain intensity of community agents in Marilia city, Sao Paulo, Brazil. Methods: A total of 17 women community workers (40.29+9.97 years) were analysed. Evaluations were made in relation to quality of life, flexibility and intensity of pain before, immediately and 30 weeks after the intervention. Results: We observe the positive results of programs in six domains of quality of life questionnaire and flexibility in the short-and long-term (p<0.005). The intensity of pain showed significant reduction only in the short-term. Conclusion: The methodology used was able to improve the quality of life, flexibility and reduce pain intensity of community agents.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.