Assessment of patients’ knowledge in cardiac rehabilitation programs in the Northeast and South Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v12n4.4334Keywords:
Coronary artery disease, Education, Knowledge, Questionnaires, Rehabilitation.Abstract
Introduction: Patient education in cardiac rehabilitation is only effective when it has accurate information about what participants know about their health status and related factors. Objective: To assess coronary patient’s knowledge about their condition, comparing two private programs of rehabilitation. Methods: Two samples of coronary patients participating in cardiac rehabilitation recruited in Northeast and South Brazil were compared cross-sectionally. The patients' knowledge was assessed using the CADE-Q, psychometrically validated. The data were analyzed using descriptive statistics, Chi-square, “t” tests and Anovas. Results: Patients from the South program showed a statistically higher mean total knowledge than patients from the Northeast, especially regarding pathophysiology and signs and symptoms of coronary artery disease. Conclusion: Although the samples were similar there were differences between patients' knowledge of the South and Northeast Brazil. These differences must be taken into account when education programs are designed to coronary patients.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.