Psychological aspects in elderly females who practice physical activities and those who do not
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v13n1.4592Keywords:
Aged, Exercise, Psychology, Resilience, psychological.Abstract
Introduction: Physical exercise provides benefits to the body and has been increasingly associated with psychosocial well-being and resilience in the elderly people. Objective: To analyze the psychological aspects (happiness, humor, self-esteem and resilience) in elderly female who practice physical activities and those who do not. Method: The study included 164 elderly women; of these participants, 85 belonged to the physical exercise practitioners group (PG), and 79 to the non-practitioners group (NPG). Perceived Stress Scale, the Rosenberg Self-Esteem Scale and Resilience Scale were used. Results: The elderly female practitioners reported feeling happier (77.6%) and good humored (70.6%). Related to the self-esteem and resilience, there was no significant difference between groups. The participants who claimed feeling more happiness, an improved mood and greater self-esteem showed higher levels of resilience. Conclusion: The practice of physical exercise has favored psychological gains in regard to happiness and humor, and self-esteem correlated positively with resilience level in both groups.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.