Cognitive-perceptual performance of subjects with Parkinson's disease submitted to physiotherapy
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v15n1.5948Keywords:
Parkinson’s disease, Physical therapy modalities, Cognition, visual perception.Abstract
Objective: To investigate the effectiveness of physiotherapy in the cognitive- perceptual system of individuals with Parkinson’s disease. Methods: This is a prospective case series, consisting of 16 individuals with PD between stages 1.5 to 3 on the Hoehn and Yahr scale, assessed before, at the end, and later than three months after the intervention (follow up) using the following instruments: Unified Parkinson's Disease Rating Scale, Degree of Disability Scale of Hoehn and Yahr, Geriatric Depression Scale, Mini Mental Test, the Katz Index, and two visuomotor graphics. A physiotherapy intervention, totaling 20 sessions targeting the improvement of cognitive-perceptual system, was received. Results: Statistically significant differences were found between pre and post (P=0.03) and between post and follow up (P=0.03) for the implementation of the two visuomotor graphics. As for the other outcomes, no significant differences were found. Conclusion: The intervention was made effective for the perceptual system in individuals with PD. However, no statistically significant differences were found between the values of the three evaluation moments in the MMSE scale, GDS and Katz Index.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.