Influence of resistance training and gymnastics on the physical fitness of the older
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v16n2.7113Keywords:
Gymnastics, Resistance Training, Physical Fitness, Aged.Abstract
Objective: compare the physical fitness of participants in resistance training and gymnastics. Method: The participants are elderly enrolled in the classes of resistance training and gymnastics of an extension program. To evaluate the physical fitness, physical tests of the Senior Fitness Test - SFT were used. The manual grip force was verified using a manual dynamometer. The data collection performed with the elderly at the beginning (March) and at the end of the year (November) of 2015. The statistical treatment conducted through descriptive and inferential analysis. Results: the improvement in the strength of the lower limbs (p=0.006), upper limbs (p=0.022 and p<0.001) was found in gymnastics when comparing the beginning and the end of the intervention. In resistance training, is the improvement of physical strength abilities of upper limbs (p=0.042) and flexibility of lower limbs (p=0.043). Conclusion: Both modalities offer significant gains in the physical fitness of the elderly.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.