The influence of motor performance in the sociometric status of children and adolescents: a transcultural study

Authors

  • Pâmella de Medeiros Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Hyago Marques Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Marcela Almeida Zequinão Universidade do Estado de Santa Catarina
  • André de Araújo Pinto Universidade do Estado de Santa Catarin
  • Paola Cidade Cordeiro Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Kamylla Thais Dias de Freitas Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Fernando Luiz Cardoso Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5585/conssaude.v17n3.8518

Keywords:

Motor skills, Hierarchy, Social, Children, Adolescents.

Abstract

Introduction: Motor performance is an essential component for the development of individuals and includes factors that directly influence the status before the group. Aim: To verify the relationship between motor performance and sociometric status, as well as to compare the motor performance of children and adolescents in Brazil and Portugal. Methods: 785 (7 to 14 years old) participated, children and adolescents from public and private schools. The instruments used were the Subjective Scale of Social Status in Classroom for social status and Körperkoordinationtest Für Kinder-KTK for evaluation of motor performance. Results: It was observed that the rejected students were more likely to have insufficient coordination in relation to the pairs, regardless of the country of origin. In addition, the Portuguese were more likely to present insufficiency in coordination when compared to Brazilians. Conclusion: Participants rejected by peers were more likely to have insufficient motor coordination, such association may become a multifactorial problem of development in the school universe.

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Author Biographies

Pâmella de Medeiros, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Departamento de Educação Física

Hyago Marques, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduado em Licenciatura, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Departamento de Educação Física

Marcela Almeida Zequinão, Universidade do Estado de Santa Catarina

Pós Doutoranda do Programa em Educação, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Departamento de Educação Física


André de Araújo Pinto, Universidade do Estado de Santa Catarin

Doutorando do Programa de Pós-graduação em ciências do movimento, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Departamento de Educação Física

Paola Cidade Cordeiro, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Graduanda em Licenciatura, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Departamento de Educação Física

Kamylla Thais Dias de Freitas, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC.

Departamento de Educação Física


Fernando Luiz Cardoso, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professor Ph.D do Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC.

Departamento de Educação Física


Published

2018-09-28

How to Cite

1.
Medeiros P de, Marques H, Zequinão MA, Pinto A de A, Cordeiro PC, Freitas KTD de, et al. The influence of motor performance in the sociometric status of children and adolescents: a transcultural study. Cons. Saúde [Internet]. 2018 Sep. 28 [cited 2024 Jul. 6];17(3):332-9. Available from: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/8518

Issue

Section

Artigos