Innovation process in technology companies: an analysis on the contribution of social software and collaborative tools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.13176

Keywords:

Social and collaborative tools, innovation process.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the use of social software and collaborative tools in the innovation process in technology service companies. The data were collected from semi-structured interviews with the managers and the results point out the contribution of these technologies in supporting the innovation process as a whole, intensifying inter and intraorganizational collaboration. There is evidence that the tools are effective and accessible to the public, facilitating simultaneous and shared work for the generation of innovations. We highlight the relevance of Google's media and tools in supporting the search process, launch and learning of innovation, and the use of simultaneous editing tools and individual actions control in the implementation phase. The data also indicate the need for companies to use various tools with different and complementary properties to manage the innovation process.

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Author Biographies

Morjane Armstrong Santos de Miranda, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Administração, Universidade Federal da Bahia, Área de Atuação Tecnologia, Inovação e Competitividade, Departamento de Administração

Ernani Marques dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Administração, Universidade Federal da Bahia, Área de Atuação em Sistemas e Tecnologias da Informação, Departamento de Administração.

Antonio Eduardo de Albuquerque Junior, Universidade Federal da Bahia – UFBA

Doutor em Administração, Universidade Federal da Bahia, Área de Atuação em Sistemas de Informação, Área de TI da Fundação Oswaldo Cruz.

Marcela Barbosa de Moraes, Universidade de Taubaté

Doutora e Administração, Universidade de Taubaté, Área de atuação em Planejamento e Desenvolvimento Regional, Departamento do curso de Ciências Econômica.

Elizabeth Matos Ribeiro, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Administração, Universidade Federal da Bahia, Área de Atuação em Administração Política, Políticas Públicas e Planejamento Governamental, Departamento de Administração.

Platini Gomes Fonseca, Universidade Federal do Vale do São Francisco – Univasf

Doutor em Administração, Universidade Federal da Bahia, Área de Atuação em Tecnologia, Inovação e Competitividade, Departamento de Administração.

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Published

2021-06-10

How to Cite

Miranda, M. A. S. de, Santos, E. M. dos, Albuquerque Junior, A. E. de, Moraes, M. B. de, Ribeiro, E. M., & Fonseca, P. G. (2021). Innovation process in technology companies: an analysis on the contribution of social software and collaborative tools. Exacta, 19(2), 276–301. https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.13176