The influence of family businesses characteristics in the project management office (PMO)

A Conceptual Model Proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/gep.v15i1.25495

Keywords:

Project Management Office, PMO, Family business, Organizational culture, Project management, Management professionalization

Abstract

Family businesses have great economic and social relevance in all countries, contributing significantly to the financial development of their population and Gross National Product. In Brazil, 90% of the almost 20 million active companies are considered family-owned.  Pursuing greater professionalization, family companies have invested in the Project Management Office (PMO) implementation. Considering the lack of studies that consider the contextual aspects of PMOs in family business, this theoretical essay aims to propose a conceptual model that highlights the influence of the family business characteristics on the PMO. The methodological procedures included a thematic literature review, which is a specific type of non-systematic literature review that compiles multiple findings of qualitative studies concerning a specific topic. The theoretical contribution of this paper is a framework that considers the organizational culture, the decision-making centralization level, the degree of professionalization and the organizational structure as elements that may favor or hinder the PMO’s action scope, methodological approach (traditional, agile or hybrid) and positioning in a family business. As a contribution to project managers, the framework highlights the main attention points to be observed by the PMO in family businesses, outlining that such familiar influence is not polarized but multifaceted, sometimes facilitating, sometimes hindering PMO’s operation.

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Author Biographies

João Paulo de Souza Castro, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUCMinas

Mestrando em Administração de Empresas - PUCMinas

Analista de Projetos da Drogaria Araújo

Rodrigo Baroni de Carvalho, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUCMinas

Rodrigo Baroni de Carvalho possui Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006) com período de doutorado-sanduíche (2004 a 2005) na Universidade de Toronto, Canadá (Faculty of Information Studies). Tem graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1992) e Mestrado em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2000). Recebeu o Prêmio UFMG de Teses pela melhor tese em Ciência da Informação defendida em 2006. Recebeu certificado PUCMinas de Reconhecimento Acadêmico em 2017, 2018, 2019, 2020,2021 e 2022 pelos resultados obtidos na Avaliação Docente. É Professor Adjunto da PUCMinas, atuando no Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA). Possui experiência de 17 anos como Analista de Sistemas, tendo atuado na Cemig, Acesita, Belgo Mineira Sistemas (Arcelor), Bemge e no Banco de Desenvolvimento de Minas Gerais (BDMG). Seus temas principais de pesquisa são: Gestão da Inovação, Gestão do Conhecimento, Gestão de Pessoas, Inteligência Competitiva, Tecnologia da Informação, Ciência da Informação, Administração Pública, Banco de Dados, Engenharia de Software e Sistemas de Informação. Foi membro do Comitê Científico da Divisão de Administração da Informação (ADI) da ANPAD de 2013 a 2017 e coordenador do tema Gestão da Informação da divisão acadêmica de Administração de Informação da ANPAD no biênio 2011-2012. Foi líder do tema Gestão Estratégica de TI e Governança de TI para o SEMEAD (Seminários de Administração) da USP de 2012 a 2018. Foi coordenador do Núcleo de Periódicos Científicos da Editora PUCMinas de 2016 a 2018. É editor desde 2012 da Revista de Economia & Gestão da PUCMinas (Qualis A4) editada pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da PUCMinas. É revisor de 32 periódicos nacionais e internacionais Qualis nas áreas de Administração e Ciência da Informação. Orientou 20 dissertações, 3 teses de doutorado e co-orientou 2 dissertações de Mestrado em Administração. Participou de 102 bancas de defesa de dissertação de Mestrado e 33 bancas de defesa de tese de Doutorado. Publicou 100 trabalhos em anais de eventos. Possui 11 capítulos de livros e 1 livro publicado. Publicou 12 artigos em periódicos internacionais, 45 artigos em periódicos nacionais e 15 trabalhos em anais de eventos internacionais no Canadá, Áustria, EUA (Havaí), Portugal, Chile, Argentina e Suíça. Foi 5 vezes Patrono, 5 vezes Paraninfo, 15 vezes Professor Homenageado de turmas de graduação e pós-graduação.

José Márcio de Castro, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUCMinas

Professor do PPGA-PUCMinas.

Doutor em Administração pela USP, 1999.

 

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Published

2024-02-27

How to Cite

Castro, J. P. de S., Carvalho, R. B. de, & de Castro, J. M. (2024). The influence of family businesses characteristics in the project management office (PMO): A Conceptual Model Proposal. Revista De Gestão E Projetos, 15(1), 187–211. https://doi.org/10.5585/gep.v15i1.25495