The incorporation of provisions for the management of academies

sociological portrait of a physical education teacher-professional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v13i1.23673

Keywords:

Provisions, Management, Gyms, . Sociological portrait

Abstract

Purpose: The aim of the study is to understand through the decryption and analysis of the life of a P.E. teacher / entrepreneur the path one takes to learn and be up to date with management/ business issues applied to managing a gym.
Methodology: Based on the qualitative approach and guided by assumptions and constant concepts of dispositionalist sociology. The researcher pictured a sociological portrait of a P.E. teacher and main partner of a small chain of gyms, with whom were conducted 4 interviews. In terms of analysis of the provisions, the picture presented included diachronic and synchronic elements.
Originality/Relevance: The work stands out for dealing with issues already present in the academic debate, but looking at the individual trajectory of a professional teacher-manager, not only identifying dispositions dear to management, but mapping the socialization matrices in which they are incorporated and updated.
Main Results: The research identified 3 dispositions nurtured by the professional teacher-manager (the propensity for centralization of work; the tendency to care for teaching relationships; and the tendency to mediate different realities) when managing the business. It also analyze the contexts of socialization in which these dispositions merged.
Theoretical/methodological contributions: The data, the analyzes and the discussions allowed us to think, in terms of socialization matrices, in a multi-referenced and open formation of the Physical Education professional teacher as a manager.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sênior Felipe Mayer Ferraz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Licenciatura Plena Educação Física 2001

MBA Gestão empresarial FGV 2015

Mestrando UFRGS 2022

Proprietário de uma academia e professor durante 16 anos, estudo como os professores de educação física que não tem a formação para a administração lidam com a posição de gestor

Denise Fick Alves , Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Membro do Grupo de Estudos Socioculturais em Educação Física.

Leonardo Silva de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Membro do Grupo de Estudos Socioculturais em Educação Física.

Mauro Myskiw, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1999), mestre em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (2003), mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2006), doutor em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH/UFRGS). Desenvolve estudos nas áreas de gestão e políticas públicas de esporte e de lazer.

References

Abreu, P. K. C. (2018). A Gestão do Desporto na Graduação em Educação Física: um mapeamento da formação e pesquisa na capital do Amazonas. Dissertação (Mestrado em Gestão Desportiva) – Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, Porto. Recuperado de https://hdl.handle.net/10216/116861

Barros Filho, M. et al. (2013). Perfil do gestor esportivo brasileiro: uma revisão de literatura. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 3(sup. 1), 44-52. Disponível em: http://revista.universo.edu.br/index.php?journal=gestaoesportiva&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=1069

Bastos, F. C., Fagnani, E. K. & Mazzei, L. C. (2011). Perfil de Gestores de Redes de Academias de Fitness. Revista Mineira de Educação Física, 19(1), 64-74.

Batista Filho, C. A. C. (2018). Principais fatores de sucesso dos empreendedores de academias de ginástica situadas em João Pessoa – PB. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Administração) – Graduação em Administração, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16468

Bourdieu, P. (1998). O poder simbólico. (2. ed.). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Bourdieu, P. (2004). Razões práticas: sobre a teoria da ação (5. ed.). Campinas, Brasil: Papirus.

Bourdieu, P. (2007). A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo & Porto Alegre: Edusp & Zouk.

Calesco, J. B. V. A. (2019). Aplicação de técnicas de gestão de pessoas em academias de ginástica. Caderno de Educação Física e Esporte, 17(1), 325-330. https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p325

Carbonezi, E. F. (2012). A qualificação do profissional de Educação Física em academias de musculação e ginástica diferenciadas. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, SP.

Cardenas, A. R. & Feuerschütte, S. (2014). Formação relacionada à gestão oferecida em cursos de graduação em Educação Física: um olhar qualitativo sobre currículos, disciplinas e ementas. Pensar a Prática, 17(4), 1-15. https://www.doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29921

Creswell, J. W. (2014). Investigação qualitativa e projeto de pesquisa (3. ed). Porto Alegre: Penso.

Dambros, A. M. F. (2016). Do laboratório ao mercado: uma análise do processo de empreender em saúde. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/149287

Ferreira, J. S., Santos, J. H. & Costa, B. O. (2015). Perfil de formação continuada de professores de Educação Física: modelos, modalidades e contributos para a prática pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 37(3), 289-298. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2014.01.002

Furtado, R. P. (2017). O Não-Lugar do Professor de Educação Física em Academias de Ginástica. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2019

Freitas, D. C. et al. (2016). Formação continuada de professores de educação física. Corpoconsciência, 20(3), 9-21. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4419

Gomes, P. S. L. et al. (2018). Perfil do gestor de academias de ginástica da região político administrativa 3 da cidade do Recife - Pernambuco - Brasil. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 8(1), 1-13. Disponível em: http://www.revista.universo.edu.br/index.php?journal=gestaoesportiva&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=8142

Gomes, J. L. B., Sarmento, J. P. & Mulatinho, C. A. (2014). Competências, perfil e formação do gestor esportivo de academia de ginástica: uma revisão. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 4(1), 99-112. Disponível em: http://www.revista.universo.edu.br/index.php?journal=gestaoesportiva&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=995

González, F. J. (2010). Bases Sociais das Disposições para o Envolvimento em Práticas de Movimento Corporal no Tempo Livre. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano) – Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/29680

Joaquim, B. A., Batista, P. M. & Carvalho, M. J. (2011). Revisão sistemática sobre o perfil de competências do gestor desportivo. Movimento, 17(1), 255-279. https://doi.org/10.22456/1982-8918.15104

Karnas, G. S. (2010). Perfil do gestor esportivo nos países de língua portuguesa: uma revisão de literatura. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/27693

Lahire, B. (2002). Homem Plural: os determinantes da ação. São Paulo: Vozes.

Lahire, B. (2004). Retratos Sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artmed.

Lahire, B. (2006). A Cultura dos Indivíduos. Porto Alegre: Artmed.

Lima Júnior, P. & Massi, L. (2015). Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação. Ciência & Educação, 21(3), 559-574. https://www.doi.org/10.1590/1516-731320150030003

Lobato, P. L. (1987). O administrador das atividades físicas. Artus, 18, 58-60.

Manfro, P. X. (2015). Análise do comportamento sazonal de praticantes de musculação em uma academia de pequeno porte em Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/133068

Manfro, P. X. (2017). A percepção de carreira de profissionais de Educação Física e a atuação no mercado de academias: expectativas e realidades. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) – Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/188392

Martinenco, R. G. (2016). Inserção profissional e formação de carreira dos alunos de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Administração) – Departamento de Ciências Administrativas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/158586

Matos, T. S., Nista-Piccolo, V. L. & Borges, M. C. (2016). Formação de professores de Educação Física: identidade profissional docente. Conhecimento & Diversidade, 8(15), 47-59. DOI: https://doi.org/10.18316/2237-8049-2016.5

Mello, J. A. C., Silva, S. A. P. S. (2013). Competências do gestor de academias esportivas. Motriz, 19(1), 74-83. https://doi.org/10.1590/S1980-65742013000100008

Minayo, M. C. S. (2006). Violência e Saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz.

Moreira, M. H. A. et al. (2018). Um estudo comparado sobre a sazonalidade em academias de ginástica de Florianópolis e Brusque. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 7(2), 278-292. https://doi.org/10.5585/podium.v7i2.247

Motta, E. M., Moraes, M. C. B. (2017). Proposta de Atributos de Serviços e de Indicadores de Desempenho para Academias Fitness. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 6(1), 124-145. https://doi.org/10.5585/podium.v6i1.167

Nunes, M. P., Votre, S. J. & Santos, W. (2012). O profissional em educação física no Brasil: desafios e perspectivas no mundo do trabalho. Motriz, 18(2), 280-290. https://doi.org/10.1590/S1980-65742012000200008

Oliveira, D. M. (2017). Mercado de trabalho e campo de atuação do profissional de Educação Física em Sapucaia do Sul. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/174696

Quinaud, R. T. (2018). Aprendizagem Profissional de Gestores de Federações Esportivas Catarinenses. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/190889

Quinaud, R. T., Farias, G. O. & Nascimento, J. V. (2018). Formação profissional do gestor esportivo para o mercado de trabalho: a (in)formação dos cursos de bacharelado em Educação Física do Brasil. Movimento, 24(4), 1111-1124. https://doi.org/10.22456/1982-8918.75557

Rosenfield, C. L. et al. (2015). Entrevista: Bernard Lahire. Sociologias, 17(38), 280-302.

Rossi, F. & Hunger, D. (2012). As etapas da carreira docente e o processo de formação continuada de professores de Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 26(2), 323-338. https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000200014

Ruzicki, M. C. (2010). O Processo de Interação entre Instituições de Ensino Superior e o Mercado de Trabalho do Educador Físico: uma formação visando a satisfação das necessidades do consumidor. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília, Brasília. Recuperado de https://repositorio.unb.br/handle/10482/8136

Sanches, A. S., Garcia, A. P. H. & Scherer, A. (2020). Bacharel ou Licenciado Ampliado: a Relevância da Formação em Educação Física para o Gestor na Seleção Profissional para uma Academia. Revista Arquivos Em Movimento, 16(2), 43-61. Recuperado de https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/33392

Santana, L. C. et al. (2012). Perfil dos gestores de academia fitness no Brasil: um estudo exploratório. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 1(1), 28-46. https://doi.org/10.5585/podium.v1i1.14

Santos, A. R. & Franco, P. V. D. (2011). O perfil do gestor de academias de grande porte em diferentes bairros da cidade do Rio de Janeiro. Trabalho de Conclusão de Curso (Programa de Pós-Graduação) - Universidade da Saúde, Rio de Janeiro.

Segatto, A. P. (2014) Marketing de relacionamento em uma academia de ginástica: um estudo para retenção e fidelização de clientes. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Administração) – Departamento de Ciências Administrativas, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/117266

Severo, J. (2017). Aspectos relevantes ao se planejar a carreira de Personal Trainer. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/170235

Silva, L. R. C. (2019). Desafios da fidelização de clientes em academias de ginástica: uma revisão da literatura. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – Curso de Bacharelado em Educação Física, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/202201

Silva, J. F. (2014). Gestão estratégica do endomarketing: um estudo de caso de geração de vantagem competitiva em academias esportivas. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-graduação em Gestão da Comunicação nas Organizações) – Instituto CEUB de Pesquisa e Desenvolvimento, Centro Universitário de Brasília, Brasília.

Souza, L. B. & Knorr, M. L. (2017). Perfil e Forças Mentais dos Gestores de Academias da Grande Florianópolis. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/12903

Taffarel, C. Z. (2012). Formação de professores de Educação Física: diretrizes para a formação unificada. Kinesis, 30(1), 95-133. http://dx.doi.org/10.5902/010283085726

Zanatta, T. C. et al. O perfil do gestor esportivo brasileiro: revisão sistemática da literatura. Movimento, 25(1), 291. https://doi.org/10.22456/1982-8918.73803

Published

2024-04-16

How to Cite

Ferraz, S. F. M., Alves , D. F., Lima, L. S. de, & Myskiw, M. (2024). The incorporation of provisions for the management of academies: sociological portrait of a physical education teacher-professional. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 13(1), 137–164. https://doi.org/10.5585/podium.v13i1.23673

Issue

Section

Artigos