Nursing Careers Paths: An Analysis with Professionals in Different Generational Groups

Authors

  • Rodrigo Gomes Da Silva Faculdade Ciências da Vida
  • Anderson de Souza Sant'Anna Fundação Dom Cabral

DOI:

https://doi.org/10.5585/rgss.v6i2.319

Keywords:

Nursing, Personnel Management, Health Personnel Management

Abstract

This article has the purpose to investigate career trajectories in two categories of nursing professionals - Nursing Assistant and Nursing Technician - considering different generational groups to which they associate. In methodological terms, the research that subsidized its results can be characterized as qualitative, conducted through the multiple case study method. The survey comprised in-depth and semi-structured interviews. The reports obtained were treated based on the procedures prescribed for the technique of image evocation. As a result, it can be observed that the three generations pointed out peculiarities regarding the profile and professional values required. The interviewee of the Babyboomer generation is more "faithful" to the profession, the work itself and the institutions to which they are linked, developing in the same long careers. The Generation X professional, compared to Babyboomers, shows a greater appreciation of their individual career vis-à-vis the work itself and the organizational "addiction". The Generation Y interviewee, on the other hand, showed, in comparison to the other two groups, less involvement in the career, institution and work itself, being more intolerant and contradictory; with greater intensity in the labor market. Lastly, the set of findings corroborate empirical perceptions, as well as data from scientific research that point to differences in understanding the notion of career among different generational groups that currently coexist in organizational contexts

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Author Biographies

Rodrigo Gomes Da Silva, Faculdade Ciências da Vida

Mestre em Biotecnologia e Gestão da Inovação pela UNIFEMM, Docente na Faculdade Ciências da Vida/Sete Lagoas

Anderson de Souza Sant'Anna, Fundação Dom Cabral


Pesquisador Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro da Câmara de Assessoramento da Área de Ciências Sociais Aplicadas da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG). Professor do Programa de Mestrado Profissional em Administração da Fundação Dom Cabral. Pós-doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Teoria Psicanalítica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutor em Administração, Doutor em Arquitetura e Urbanismo, Mestre em Administração, Especialista em Gestão Estratégica e Graduado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Sua trajetória acadêmica inclui participações no GEP 2003, na Fundação Dom Cabral e no INSEAD (França); no PDEC 2006, da HEC Montréal (Canadá); no GCPCL 2009/2010, da Harvard Business School, em Boston (EUA) e Shangai (China), e no 2011 MBA Roundtable, na Foster Business School, University of Washington (EUA). É, também, pesquisador do CRITEOS (HEC Montreal), Candidato em Formação do Círculo Psicanalítico de Minas Gerais (CPMG), Membro Associado do Instituto Sephora de Estudos de Orientação Lacaniana (UFRJ) e Membro do Comitê Científico da Divisão de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho da Associação Nacional dos Programas de Pesquisa e Pós-graduação em Administração (ANPAD), tendo sido Líder do tema Liderança da Divisão de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho na gestão 2010-2011. Tem como interesses de pesquisa e ensino as áreas de Comportamento Organizacional e Comportamento Humano nas Organizações, atuando, principalmente, nos temas: Gestão de Carreiras e Competências, Liderança, Qualidade de Vida no Trabalho e Estresse Ocupacional.

Published

2017-10-17

How to Cite

Da Silva, R. G., & Sant’Anna, A. de S. (2017). Nursing Careers Paths: An Analysis with Professionals in Different Generational Groups. Revista De Gestão Em Sistemas De Saúde, 6(2), 100–113. https://doi.org/10.5585/rgss.v6i2.319

Issue

Section

Articles