Motor intervention in schoolchildren with signs of the developmental coordination disorder – DCD

Authors

  • Eva Vilma Alves da Silva Centro Universitário do Norte - UniNorte
  • Andressa Ribeiro Contreira Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Erika Morgana Felix do Nascimento Centro Universitário do Norte - UniNorte
  • Renata Capistrano Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
  • Thais Silva Beltrame Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.5585/conssaude.v12n4.4356

Keywords:

Child, Motor skills disorders, Students.

Abstract

Objective: To evaluate the application of a motor intervention program in schoolchildren with signs of Developmental Coordination Disorder. Methods: The participants, fourteen schoolchildren aged between 10 and 11 years, were divided into an experimental group and a control group. The Movement Assessment Battery for Children – Second Edition (MABC-2) was used to evaluate motor development. The interventions occurred over a period of 12 weeks, and sessions took place three times a week for periods of 45 minutes each. Data analysis was carried out using the nonparametric Wilcoxon Test, with the level of significance set at p <0.05. Results: A comparison between groups showed significant difference in the total scores on MABC-2, with significant improvements in the experimental group. Conclusion: It was evident that the students had significant improvements in motor skills at the conclusion of the program, confirming the hypothesis that interventions improve the motor development of children with DCD.

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Author Biographies

Eva Vilma Alves da Silva, Centro Universitário do Norte - UniNorte

Graduação em Educação Física pelo Centro Universitário Luterano de Manaus (CEULM-ULBRA). Pós-graduação em Psicomotricidade pela Universidade Gama Filho. Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Doutoranda em Ciências do Desporto pela Universidade Tras-os-Montes e Alto Douro (Portugal). Professora titular do Centro Universitário do Norte (UniNorte - Manaus).

Andressa Ribeiro Contreira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM; Especialista em Atividade Física, Desempenho Motor e Saúde - UFSM; Mestranda em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Erika Morgana Felix do Nascimento, Centro Universitário do Norte - UniNorte

Graduação em Educação Física Licenciatura pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Pós-graduação em Psicomotricidade pelo Instituto e Dados do Amazonas (IDAAM-Gama Filho). Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Doutoranda em Ciências do Desporto pela Universidade Tras-os-Montes e Alto Douro (Portugal). Professora titular do Centro Universitário do Norte (UniNorte).

Renata Capistrano, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Graduação em Educação Física Licenciatura pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestranda em Ciências do Movimento Humano (UDESC).

Thais Silva Beltrame, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Educação Brasileira (UFSM). Doutora em Ciências do Movimento Humano (UFSM). Professora no Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

Published

2014-01-28

How to Cite

1.
Silva EVA da, Contreira AR, Nascimento EMF do, Capistrano R, Beltrame TS. Motor intervention in schoolchildren with signs of the developmental coordination disorder – DCD. Cons. Saúde [Internet]. 2014 Jan. 28 [cited 2024 Nov. 5];12(4):546-54. Available from: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/4356

Issue

Section

Applied Sciences