Determination of main hub airport evaluation characteristics using the AHP method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.16066

Keywords:

Hub airport, Airport operations, Multicriteria, AHP.

Abstract

The choice of a hub airport by an airline ensures a number of benefits related to the movement of passengers, which implies the needs for detailed studies on demand, geographical location and airport infrastructure available to accommodate the new model of flight operations. In this sense, this article aims to analyze the main characteristics for an airport to establish as a hub, assessing the importance that one criterium has over another, as a factor of system installation, in the view of specialists. The research methodology is based on the use of the Analytical Hierarchy Process (AHP) to determine the weight of components for an airport hub. Results characterize the main criteria and determine the most relevant ones for the evaluation of the potential of a given airport to receive hub operations.

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Author Biographies

Ingrid Rebouças de Moura, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Bacharela em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA (2017). Engenheira Civil pela UFERSA (2019). Mestranda em Engenharia de Produção do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, na área de gestão da manutenção. Tem interesse pelas áreas de Manutenção de Pavimentos, Infraestrutura Aeroportuária e Pesquisa Operacional (PO).

Luís Henrique Gonçalves Costa, Universidade Federal de Pernambuco

Engenheiro Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003). Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013). Pós-graduado com MBA em Gerenciamento de Projetos - Certificação para o PMI pela Universidade Potiguar - UnP (2010). Doutorando em Engenharia Civil na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), na Área de Transportes e Gestão das Infraestruturas Urbanas. Professor do magistério superior da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Atua na área de gerenciamento da construção civil e transportes.

Enilson Medeiros dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Engenheiro Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1977). Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1980) e Doutorado em Engenharia de Transportes pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000). Professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, onde coordena o Núcleo de Estudos em Transporte (NETNatal) e professor orientador cadastrado nos Programas de Engenharia de Transportes da COPPE/UFRJ e de Engenharia Civil da UFPE. Bolsista de produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.

Herbert Ricardo Garcia Viana, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Engenheiro Mecânico pela Universidade Federal de Campina Grande (1997). Graduação em Direito pela Universidade Estadual da Paraíba (1998). Mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal da Paraíba (2008) e Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal do Rio Grande do Norte no departamento de engenharia de produção, atuando principalmente nos seguintes temas: Produção, Manutenção Industrial, Planejamento, Projetos e Custos.

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Published

2021-10-13

How to Cite

Moura, I. R. de, Costa, L. H. G., Santos, E. M. dos, & Viana, H. R. G. (2021). Determination of main hub airport evaluation characteristics using the AHP method. Exacta, 19(4), 785–804. https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.16066