Análise ergonômica dos níveis de iluminamento em salas de aulas de uma instituição de ensino superior do semiárido

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.20519

Keywords:

Ergonomic aspects, School environment, Light comfort

Abstract

The aim of this research was to analyze the lighting levels of classrooms at a university. A case study was carried out using a digital luximeter for data collection and the results were compared with the parameters of the standard of Associação Brasileira de Normas Técnicas - ABNT NBR ISO/CIE 8995-1:2013. In each classroom data collection was performed at 7 points in the 3 shifts, and to analyze data were considered aspects such as the area of the rooms, the collection shift and the allocation of the building. The results indicate that some areas of the classrooms, depending on the shift and the incidence of natural lighting, do not comply with the minimum values required by the standard, which can lead to losses in the performance of academic activities. Therefore, periodic maintenance is necessary in the classroom lighting systems so that they adapt to the standard's recommendations, thus meeting the ergonomic requirements.

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Author Biographies

Laura Beatriz Nogueira Gomes, Universidade Federal Rural do Semi-árido – UFERSA / Mossoró, Rio Grande do Norte

Especialista em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Educação Infantil; e em Educação Especial Inclusiva e Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica, pela Faculdade Acesita. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Tiradentes. Bacharel em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal Rural do Semi-árido e graduanda em Engenharia Civil pela mesma Instituição de ensino

André Duarte Lucena, Universidade Federal Rural do Semi-árido – UFERSA / Mossoró, Rio Grande do Norte

Doutor em Segurança e Saúde Ocupacionais. Professor de Engenharia de Produção do Departamento de Engenharia e Ciências Ambientais da Universidade Federal Rural do Semi-árido. Atua principalmente nas áreas de ergonomia, segurança e engenharia do trabalho.

Fabrícia Nascimento de Oliveira, Universidade Federal Rural do Semi-árido – UFERSA / Mossoró, Rio Grande do Norte

Doutora em Fitotecnia. Professora de Engenharia de Produção do Departamento de Engenharia e Ciências Ambientais da Universidade Federal Rural do Semi-árido. Atua principalmente nas áreas de segurança do trabalho, higiene ocupacional e ergonomia.

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Published

2022-01-06

How to Cite

Gomes, L. B. N., Lucena, A. D., & de Oliveira, F. N. (2022). Análise ergonômica dos níveis de iluminamento em salas de aulas de uma instituição de ensino superior do semiárido. Exacta, 21(4), 905–925. https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.20519