Computerized workflow systems in customer service: a study at a health insurance carrier

Authors

  • Sonia Francisca Monken Universidade Nove de Julho - UNINOVE
  • Claudio de Oliveira Miraldo Universidade Nove de Julho - UNINOVE
  • Aléssio Bessa Sarquis Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL
  • Lara Jansiski Motta Universidade Nove de Julho - UNINOVE
  • André Andrade Longaray UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE
  • Rosana da Rosa Portella Tondolo Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.v15n1.6567

Keywords:

Customer service. Health insurance. Computerized workflow system.

Abstract

In Brazil, health insurance carriers need to have efficient customer service channels. A workflow system can assist in managing service channels. Hence, there is a need to understand how the implementation of a workflow system helps improve the productivity and central quality of customer service of health insurance carriers. This study aims to describe the stages of implementation of a computerized system for workflow at a health insurance provider. The results showed that this system enabled the monitoring of real-time operations, the reduction of costs, a decrease in customer complaints, the definition of performance indicators, and the ease of generating reports and retrieving documents. The study contributed to broadening the understanding of the application of computerized workflow systems in the context of health insurance carriers and to demonstrate how this system helps to improve productivity and service quality in customer service.

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Author Biographies

Sonia Francisca Monken, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutora em Saúde Coletiva pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (USP) e professora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional Gestão em Sistemas de Saúde da Universidade Nove de Julho (UNINOVE), São Paulo, SP – Brasil.

Claudio de Oliveira Miraldo, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Aluno do Programa de Mestrado Profissional em Administração - Gestão em Sistemas de Saúde (PMPA-GSS) da Universidade Nove de Julho (UNINOVE), São Paulo, SP – Brasil.

Aléssio Bessa Sarquis, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP) e professor do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Administração da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Florianópolis, SC - Brasil

Lara Jansiski Motta, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) e professora do Programa de Mestrado em Gestão de Sistemas de Saúde da Universidade Nove de Julho (UNINOVE), São Paulo, SP – Brasil.

André Andrade Longaray, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Doutor em Engenharia de Produção, professor da Universidade Federal de Rio Grande desde 1998 lecionando a disciplina de pesquisa operacional. Membro da ABEPRO e da SOBRAPO.

Rosana da Rosa Portella Tondolo, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Doutora em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e professora adjunto da Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS - Brasil.

Published

2017-03-27

How to Cite

Monken, S. F., Miraldo, C. de O., Sarquis, A. B., Motta, L. J., Longaray, A. A., & Tondolo, R. da R. P. (2017). Computerized workflow systems in customer service: a study at a health insurance carrier. Exacta, 15(1), 31–46. https://doi.org/10.5585/exactaep.v15n1.6567