Inclusion of the Environmental Practices in Audits Performed at the Federal Institution of Education

Authors

  • Lilian Campagnin Luiz Universidade Federal de Santa Catarina e Instituto Federal Catarinense
  • Luiz Alberton Universidade Federal de Santa Catarina
  • Fabricia Silva da Rosa Fundação Universidade Regional de Blumenau
  • Elisete Dahmer Pfitscher Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5585/geas.v3i2.102

Keywords:

Environmental Audit, Internal Control, External Control.

Abstract

This article investigates whether an environmental audit has been conducted at a Federal Institution of Education. The specific objectives are to: i) verify the environmental controls held at the institution, ii) investigate the environmental audits within the institution; and, iii) prepare a list containing the main environmental factors that could be monitored by the institution. The research has a descriptive purpose; the procedures we used are bibliographic, document review, and case study. The research instrument is documentary research or primary sources to approach the problem in the qualitative way. The study sample is a federal institution of professional and technological education, and temporal analysis includes the years 2011, 2012 and 2013. Based upon the annual plan for internal audit activities, and on the annual report of the internal audit activities, we found that the institution has not conducted any environmental audits in the investigated period. The result was that, in relation to internal control, there is the obligation for the adoption of a Plan of Sustainable Logistics (PSL) and its publicity on the institutional web page. We found the absence of the PSL at the institution, making it impossible to assert that the institution conducts internal environmental controls. We observed only a self-assessment in the institutional management report, in which one of its topics included information on sustainable procurement, awareness campaigns, and waste separation. Within the absence of the environmental controls and audits, we prepared a list containing the main factors that can be seen on environmental audits in the public educational institutions.

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Author Biographies

Lilian Campagnin Luiz, Universidade Federal de Santa Catarina e Instituto Federal Catarinense

Possui Graduação em Ciência Contábeis pela Universidade da Região de Joinville (2007); Especialização em Administração Financeira pelo Centro Universitário Franciscano do Paraná – UNIFAE (2009); e atualmente é Mestranda no curso de Pós-graduação em Contabilidade na Universidade Federal de Santa Catarina. Atuou por um período de cinco anos no setor contábil de empresas privadas, e atualmente é Contadora no Instituto Federal Catarinense.

Luiz Alberton, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Paraná (1994), graduação em Licenciatura Plena Para Professores de Formação Especial para Cursos de Ensino de 2º. Grau pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1994), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002). Formou-se Gerente e Auditor Externo da Qualidade pela DGQ (Alemanha, 1998)Atualmente é associado II da Universidade Federal de Santa Catarina. Coordenador do Núcleo de Estudos em Auditoria do Departamento de Ciências Contábeis da UFSC. Conselheiro Suplente do Conselho Regional de Contabilidade de Santa Catarina. Tem experiência nas áreas de: Contabilidade; Administração, Planejamento, Auditorias, Sistemas de Controles Interno, Governança Púbica, auditorias de sistemas certificáveis (Qualidade, Meio Ambiente, Segurança e Saúde no Trabalho e Responsabilidade Social) e custos. Na UTFPR exerceu as funções de Chefe da Divisão de Contabilidade e Assistente do Coordenador de Orçamento, Finanças e RH. Na UFSC exerceu as funções de Coordenador de Curso de Ciências Contábeis, Chefe de Departamento de Ciências Contábeis, Secretário de Planejamento e Finanças e Proreitor de Planejamento e Orçamento da UFSC (2012).

Fabricia Silva da Rosa, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Professora do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade e Administração da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Pós-doutorado em Contabilidade, Doutorado e Mestrado em Engenharia de produção, e Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutorado Sanduíche em Contabilidad- Universidad de Valéncia na Espanha. Tem experiência na áreas de Contabilidade Gerencial e Ensino da Contabilidade, atuando principalmente nos seguintes temas: Evidenciação e Contabilidade Ambiental, Avaliação de Desempenho, Contabilidade Gerencial e Custos.

Elisete Dahmer Pfitscher, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Faculdade de Ciências Contábeis e Administrativas de Santa Rosa (1983), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Atualmente é professora e pesquisadora da Universidade Federal de Santa Catarina , atuando principalmente nos seguintes temas: benchmarking educacional, ensino e pesquisa em contabilidade, gestão ambiental, sustentabilidade, responsabilidade social e SICOGEA além de ser avaliadora de diversos periódicos e eventos científicos das áreas de Contabilidade e Administração.

Published

2014-08-01

How to Cite

Luiz, L. C., Alberton, L., Rosa, F. S. da, & Pfitscher, E. D. (2014). Inclusion of the Environmental Practices in Audits Performed at the Federal Institution of Education. Revista De Gestão Ambiental E Sustentabilidade, 3(2), 92–112. https://doi.org/10.5585/geas.v3i2.102