Analysis of the Implementation Results of the Low Cost Low Fare Strategy in the Fitness Market in the Perception of Clients and Trainers: The Smart Fit Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v8i3.10449

Keywords:

Business Strategy, Fitness Market, Smart Fit, Low Cost Low Fare

Abstract

Objective: To analyze the implementation results of the Low Cost Low Fare strategy in the Fitness Market through the perception of clients and trainers of Smart Fit academies.

 Methodology/Approach: Qualitative research with descriptive-exploratory nature through interviews with 40 clients and 31 trainers of Smart Fit academies in 12 branches of Rio de Janeiro and the collected data were classified into defined categories based on the literature review and analyzed through the content analysis.

 Originality/Relevance: The theoretical gap presented lies in the identification of few studies in the literature review on the use of the Low Cost Low Fare model in the fitness companies, justifying the research relevance that aims to deepen the knowledge of this contemporary phenomenon.

 Main Results: The results show that for trainers, compensation, benefits and career path are perceived positively, while lack of recognition, workload, responsibility and training in Smart Fit needs to improve. For clients, the experience, service, equipment, price, payment options and convenience were the positive items, while the lack of diversification and support of trainers are weaknesses of Smart Fit's Low Cost model, reinforcing the trend of a trade off the client with regard to choosing the most appropriate cost-benefit in service consumption.

 Theoretical/methodological contributions: Better understanding consumer and employee behavior and analyzing the implications of the company's adoption of the Low Cost strategy.

 Management Contributions: Presentation of points of attention from the viewpoint of trainers and clients, consolidating a set of recommendations for gym managers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Filardi, Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais – IBMEC

Pós-Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEAC/USP, São Pailo, (Brasil).

Rafael Fernandes Ferreira, UNISAUDE Educacional

Mestre em Administração pelo Instituto Brasileiro de Mercado de Capitais - Ibmec, Rio de Janeiro, (Brasil). 

Helio Arthur Irigaray, Escola Brasileira de Administração Pública da Fundação Getúlio Vargas - FGV/EBAPE

Professor e Pesquisador do Programa de Mestrado em Administração da FGV/EBAPE

References

Alamdari, F.; FAGAN, S. (2005). Impact of the Adherence to the Original Low-cost Model on the Profitability of Low-cost Airlines. Transport Reviews, Vol.25, No.3, 377–392, Maio.

Anytimefitness. (2019) Why join. Recuperado em 26/10/2019, de https://www.anytimefitness.com

Avrichir, Ilan; Emboaba, Maurício. (2008). O sistema de atividades da GOL Transportes Aéreos é semelhante ao das empresas low cost low fare do Hemisfério Norte? Um Estudo de Caso. Revista Alcance, v. 12, n. 1, p. 45-60.

Arenaro, Augusto C; Dias, Mello. (2010). Em busca da Resource-Based View dinâmica: Contribuição da teoria Austríaca de Estratégia. In: Encontro da ANPAD, 34., Rio de Janeiro.

Amorim, H. C. (2007). A Gol ainda é uma empresa low-fare?. Journal of Transport Literature, vol. 1, n. 1, pp. 23-45.

Bardin, Laurence. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Binder, Marcelo Pereira. (2009). "Rede de recurso: um modelo desenvolvido a partir do caso Gol Linhas Aereas." RAI: Revista de Administração e Inovação 6.2, pag. 28-43.

Brasil. (2007). Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). 34 ed. São Paulo: Saraiva.

Corrêa, Silvana Aparecida Martins; FERREIRA, Ademir Antonio. (2009). Estratégia competitiva das academias de ginástica da cidade de São Paulo. Facef Pesquisa, v. 12, n. 1, p. 63-76.

Creswell, John W. (2014). Projeto de pesquisa: Métodos qualitativos, quantitativos e mistos. 3ª.ed. Porto Alegre: Artmed, p. 296.

Gilbert, David; Child, David; Bennett, Marion. (2001). A qualitative study of the current practices of ‘no-frills’ airlines operating in the UK. Journal of Vacation Marketing, v. 7, n. 4, p. 302- 315.

De La Camara, M. A. SERRANO (2015). El sector del fitness en Espana; analisis del gimnasio low-cost y los centros de electroestimulacion integral. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 4(2), 47-54.

Fernández, Jerónimo García; RUÍZ, P. Gálvez; GARCÍA, A. Bernal; COLÓN, L. Vélez . (2016). El gasto económico en centros de fitness low- cost: Diferencias según fidelidad y características del cliente. SPORT TK-Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte., Murcia , v. 5, p. 133-144.

Fernandez, Jerónimo Garcia; GAVIRA, Jesús Fernandez; GARCIA, Ainara Bernal. (2014). La percepción de calidad y fidelidad en clientes de centros de fitness low cost. Suma Psicologia. Bogotá, v. 21, n. 2, July.

Furtado, Roberto Pereira. (2009). Do fitness ao wellness: Os três estágios de desenvolvimento das academias de ginástica. Pensar a Prática, [S.l.], v. 12, n. 1, mar.

García, J., LERA-LÓPEZ, F., & SUÁREZ, M. (2011). Estimation of a structural model of the determinants of the time spent on physical activity and sport: Evidence for Spain. Journal of Sports Economics, 12(5), 515-537.

HALLAM, S. (2012). Low Cost fitness. Leisure Management, 32, 66-67.

IHRSA International Health, Racquet & Sportsclub Association (2017). The IHRSA Global Report 2017. Boston: IHRSA. Revista ACAD Brasil | Agosto-Setembro. Recuperado em: 31/07/2019, de http://hub.ihrsa.org/ihrsa-brasil-publica%C3%A7%C3%B5es.

Ireland, R. Duane; Hoskisson, Robert E.; HITT, Michael A. (2014). Administração Estratégica. (3ª. ed.). São Paulo: Cengage Learning.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010). Pesquisa Nacional por amostra de Domicílio. Um panorama da saúde no Brasil. Acesso e utilização de serviços, condições de saúde e fatores de risco e proteção à saúde. Ministério do Planejamento.

Krug, R. R., Damasio, W., DA CONCEICAO V. J. S., KRUG H. N. (2008). Perfil dos profissionais de Educação Física que atuam em academias de musculação na região central da cidade de Criciúma/SC. In: Simposio Nacional de Educacao.

LIMA, J. L. (2011). Planejamento estratégico como ferramenta de gestão: um estudo de caso em uma academia de ginástica em Vila Velha, Espírito Santo-BR. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, (1)2, 97–110.

Nascimento, Izaura De Jesus; LEITÃO, Rosa Elena Rodrigues; DA COSTA VARGENS, Octavio Muniz. (2006). A Qualidade nos serviços de Saúde pública segundo enfermeiros que gerenciam unidades básicas de Saúde.

Neves Jr., Juarez Alves; TOURINHO, Maria Berenice Alho da Costa. (2011). Perfil motivacional para o trabalho dos colaboradores de fitness. Pensar a Prática, [S.l.], v. 14, n. 1, maio. Recuperado em: 20/04/2017, de http://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/8468/9151.

Neto, A.J.M.; GIRALDI, J.M.E. (2008). Análise do posicionamento de indústrias calçadistas na região de Franca. Revista de Administração de Empresas. V. 48, n. 1, São Paulo Jan/Mar.

MINADEO, Roberto. (2008). Internacionalização do varejo: o caso Ikea. Revista Alcance–Eletrônica, v.15, n. 03, p. 378-396.

Morin, E. (2001). Os sentidos do trabalho. Revista de Administração de Empresas, v. 41, n. 3, p. 8- 19.

Morin, E. (2002). Os sentidos do trabalho. In T. Wood (Ed.), Gestão empresarial: O fator humano (pp. 13-34). São Paulo, SP: Atlas.

Muñoz, J. J. R.; GARCÍA, F. J. C. (2006). Consideraciones y perspectivas de la estrategia de bajo coste: Aplicación al sector hotelero. Boletín económico de ICE, Espanha, n. 2871, p. 27–36.

Pereira, Renato Zanuto; CONTADOR, José Celso; BAZANINI, Roberto. (2013). Formulação de Estratégia Competitiva pelo Modelo de Campos e Armas da Competição: Verificação da Aplicabilidade e Adequação a uma Rede de Academias de Ginástica. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 12, n. 3, p. 242.

Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York.

Porter, M. E. (1985). "Industry Segmentation and Competitive Advantage," Competitive Advantage, Harvard Business Press, Boston, pp. 231-271.

Porter, M. E. (1996). "What Is Strategy?," Harvard Business Review (74:6), pp. 61-78.

Pinheiro, I. A.; PINHEIRO, R. R. (2006). Organização científica do trabalho reinventa um mercado tradicional: o caso do fitness. RAE-eletrônica, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 1-26, dez.

Rocha, Wellington. (1992). Custo de mão-de-obra e encargos sociais. Cad. Estud., São Paulo, n. 6, p.01-26, Oct.

Saba, Fabio; PIMENTA, Marco Túlio. (2012). Vendas e Retenção. 83 lições para academias e clubes esportivos. São Paulo: Phorte Editora, 2ª edição.

Saba, Fabio. (2012). Liderança e gestão para academias e clubes esportivos. São Paulo: Phorte, SEBRAE, Idéias de Negócio – Academia de ginástica.

Salgado, Lucia Helena; VASSALLO, Moisés Diniz; OLIVEIRA, Alessandro Vinícius Marques de. (2010). Regulação, Políticas Setoriais, Competitividade e Formação de Preços: Considerações sobre o Transporte Aéreo no Brasil. Journal of Transport Literature, v. 4, n. 1.

Sebrae. (2012). Ideias de Negócio – Academia de ginástica. Rio de janeiro: SEBRAE.

Smart Fit (2019). Recuperado em: 31/07/2019, de http://www.smartfit.com.br/.

Stiles, William B. (1993). Clasificación de actos ilocutivos intersubjetivos. Anuario de Psicología, v. 59, n. 4, p. 79-103.

Valcarce, M., LÓPEZ, F; GARCIA. (2014). 2º informe gimnasios low cost en España. Valgo Fitness.

Ventura, V.; Leite, N. (2014). Percepção da influência da gestão estratégica de pessoas no comprometimento organizacional. PRETEXTO, Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 11- 28.

Published

2019-09-01

How to Cite

Filardi, F., Ferreira, R. F., & Irigaray, H. A. (2019). Analysis of the Implementation Results of the Low Cost Low Fare Strategy in the Fitness Market in the Perception of Clients and Trainers: The Smart Fit Experience. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 8(3), 326–343. https://doi.org/10.5585/podium.v8i3.10449