Sport branding: notes between theory x practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v10i1.16971

Keywords:

Branding, Sport, Image, Brand

Abstract

Objective: The objective of this article is to make theoretical and methodological notes on branding in sports. The specific objectives are: (i) Understand theoretical perspectives on branding in sports; (ii) Identify practical cases of branding in sports; (iii) Analyze practical cases in the light of literature.

Methodology: To achieve the proposed objectives we use the methods of bibliographic research and documentary research. We catalog and classify the sources: a) Books and periodicals; b) Reports and market research; and c) Specialized reports. We read the material, separated the content and organized five thematic sections: Sports brands (re)built; The sports brand as an asset; Brand elements; Personality and brand identity; Sports brand management strategies and tactics.

Originality/Relevance: In presenting the contents and the overview of this article, we want to contribute, clarify and elucidate the concepts of branding in sport, provoking the reflection of students, teachers, researchers and market professionals to use them in their activities. The branding theme is little explored by Brazilian sports organizations.

Main Results: Sport Branding a broad concept about the sports brand, level of exposure, identity, personality, positioning and communication. Both companies that join the sport fit in this concept because they understand that this relationship can promote gains in visibility, relationship intensity, return on sales, as well as sports brands themselves.

Theoretical Contributions: The article presents theoretical indications and practical examples explicitly didactically for all those who are interested in employing the branding process in sport, whether in the theoretical or practical field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rômulo Meira Reis, Faculdades Integradas Hélio Alonso - FACHA Lider do Grupo de Pesquisa em Gestão, Esporte, Cultura e Lazer - GPGEL

Professor Doutor

Caio Serpa, Docente na Secretaria Municipal de Educação (SME/RJ)

Mestrando em ciências do Esporte e do Exercício

Membro Grupo de pesquisa GPEEsC

Lamartine Pereira DaCosta, Docente no Programa de Pós Graduação em Ciências do Esporte e do Exercício (UERJ)

Doutor em Filosofia pela Universidade Gama Filho

Silvio de Cássio Costa Telles, Docente na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) Docente na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Coordenador do Grupo de pesquisa GPEESC

Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho

References

Albino, J. C. de A.; Carrieri, A. P.; Figueiredo, D.; Saraiva, F. H. & Barros, F. L. R. S. (2009). Sport Clube Internacional e a constituição da identidade corporativa de “clube-empresa”. O&S, 16(48).

Almeida, G. G. F. de. (2016). Marcas, branding e o tripé de branding: uma proposta metodológica. BrandTrends Journal, 52-62.

Almeida, N. de. (2018). Criador do escudo do Atlético-PR nega plágio e rebate críticas. Uol Esporte. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://www.uol.com.br/esporte/futebol/ultimas-noticias/2018/12/14/criador-novo-escudo-do-atletico-pr-nega-plagio-e-rebate-criticas-sobre-logo.htm.

Araújo, R. (2019). Brasileiros detonam novo escudo da CBF: “parabéns, ficou horrível”. Torcedores.com. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://www.torcedores.com/noticias/2019/04/brasileiros-detonam-novo-escudo-da-cbf-parabens-ficou-horrivel.

BDO RCS. (2018). 11º Valor das marcas dos clubes brasileiros: finanças dos clubes. São Paulo: BDO Publicações.

Bedendo, M. (2017). Branding no esporte: as críticas ao novo logo da Juventus. Exame. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://exame.com/blog/branding-consumo-negocios/branding-no-esporte-as-criticas-ao-novo-logo-da-juventus/.

Blois, C. (2020). O que falta para o Botafogo virar clube-empresa após aprovação de sócios. UOL Esporte. Recuperado em 29 fev. 2020, de https://www.uol.com.br/esporte/futebol/ultimas-noticias/2019/12/29/quais-sao-os-proximos-passos-do-botafogo-para-o-modelo-de-clube-empresa.htm.

CBF. (2016a). Canarinho o mascote da seleção brasileira. CBF. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://www.cbf.com.br/selecao-brasileira/canarinho/index/canarinho-o-mascote-da-selecao-brasileira.

CBF. (2016b). CBF lança Copa Verde 2016 em Belém. CBF. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://www.cbf.com.br/futebol-brasileiro/noticias/copa-verde/cbf-lanca-copa-verde-2016-em-belem.

CBF. (2019). CBF apresenta sua nova marca. CBF. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://www.cbf.com.br/a-cbf/informes/index/cbf-apresenta-a-sua-nova-marca.

Costa, G. (2014). Crowdfunding é a alternativa para fim das dívidas no futebol. Torcedores.com. Recuperado em 29 nov. 2020, de https://www.torcedores.com/noticias/2014/08/crowdfunding-e-uma-alternativa-para-o-fim-das-dividas-no-futebol.

Dearo, G. (2016). Gafes: 25 ações de marketing que saíram pela culatra em 2016. Exame. Recuperado de 28 nov. 2020, de https://exame.com/marketing/gafes-25-acoes-marketing-2016/.

Gil. A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo, Atlas.

Globo esporte. (2012). Grêmio tira sonho de 6 anos do papel e inaugura Arena por uma 'nova era'.

Globo Esporte. Recuperado em 28 nov. 2020, de http://globoesporte.globo.com/rs/futebol/times/gremio/noticia/2012/12/gremio-tira-sonho-de-6-anos-do-papel-e-inaugura-arena-por-uma-nova-era.html.

Globo esporte. (2017). Saio o escudo, entra o “J”: Juventus apresenta o seu novo e moderno logo. Globo Esporte. Recuperado em 28 nov. 2020, de http://globoesporte.globo.com/futebol/futebol-internacional/futebol-italiano/noticia/2017/ 01/ sai-o-escudo-entra-o-j-juventus-apresenta-o-seu-novo-e-moderno-logo.html.

Globo esporte. (2020). O público nos estádios: Grêmio. Globo Esporte. Recuperado em 23 fev. 2020, de: http://app.globoesporte.globo.com/futebol/publico-no-brasil/time/gremio/ index.html.

Goal. (2018). Neymar é o jogador com mais acordos comerciais no mundo. GOAL. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://www.goal.com/br/not%C3%ADcias/neymar-e-o-jogador-com-mais-acordos-comerciais-do-mundo/pj5e80klgedj19iwdgy7kce7e.

Halfen, I. (2014). O desafio de ser diferente: uma visão ampla do marketing esportivo. Rio de Janeiro, Intencional.

Healey, M (2009). O que é o branding. Barcelona: GG.

IBOPE REPUCOM. (2020). Ranking digital dos clubes brasileiros nov/20. São Paulo.

Isto é. (2017). PF prende presidente do COB por suspeita de corrupção na Rio-2016. Isto é. Recuperado em 29 nov. 2020, de https://istoe.com.br/policia-federal-prende-nuzman-por-suspeita-de-corrupcao-na-rio-2016/.

Itaú BBA. (2020). Análise Econômico-Financeira dos Clubes Brasileiros de Futebol 11ª Edição Demonstrações Financeiras de 2019. Itaú BBA. Recuperado em 30 nov. 2020, de https://static.poder360.com.br/2020/07/Analise-dos-Clubes-Brasileiros-de-Futebol-2020-ItauBBA.pdf.

Jankavski, A. (2020). Juventus já valorizou 200 milhões de euros com Cristiano Ronaldo. Exame. Recuperado em 24 fev. 2020, de https://exame.abril.com.br/negocios/juventus-ja-valorizou-200-milhoes-de-euros-com-cristiano-ronaldo.

Lance. (2019). Além do CT vascaíno, relembre outras ‘vaquinhas’ dos clubes brasileiros. Lance. Recuperado de 29 nov. 2020, de https://esportes.r7.com/lance/alem-de-novo-ct-vascaino-relembre-outras-vaquinhas-dos-clubes-no-futebol-brasileiro-26082019#!/foto/1.

Logodonwload.org. (2020). LOGODONWLOAD.ORG. Recuperado em 28 nov. 2020, de https://logodownload.org/.

Lordello, V. (2018). Torcedores são leais às marcas parceiras de seus clubes? Exame. Recuperado em 29 nov. 2020, de https://exame.com/blog/esporte-executivo/torcedores-sao-leais-as-marcas-parceiras-de-seus-clubes/.

Mattos, R. (2018). CBF tem três presidentes afastados por corrupção em 7 anos e não muda nada. UOL. Recuperado em 30 nov. 2020, de https://rodrigomattos.blogosfera.uol.com.br/2018/03/11/cbf-tem-tres-presidentes-afastados-por-corrupcao-em-7-anos-e-nao-muda-nada/?cmpid=copiaecola.

Miranda, F. de A. (2013). Marketing digital e o futebol brasileiro: um estudo sobre a interação entre clubes e torcida nas mídias sociais. Esporte e Sociedade. 8(22); 1-19.

Moreira, G. (2016). Corrupção: justiça afasta presidente da CBDA e coordenadores de natação e pólo aquático. ESPN. Recuperado em 30 nov. 2020, de http://www.espn.com.br/blogs/gabrielamoreira/641656_corrupcao-justica-afasta-presidente-da-cbda-e-coordenadores-de-natacao-e-polo-aquatico.

Morgan, M. J. & Summers, J. (2008). Marketing Esportivo. São Paulo, Thomson Learning.

Kotler, P. & Keller, K. L. (2012). Administração de marketing. 14 ed. São Paulo, Pearson Education do

Brasil.

KPMG. (2019). Football Clubs’ Valuation: The European Elite 2019. KPMG Sports Advisory Pratctice.

Melo Neto, F. P. (2013). Marketing Esportivo. São Paulo, Best Seller.

Payne, M. (2006). A virada olímpica: como os Jogos Olímpicos tornaram-se a marca mais valorizada do mundo. Rio de Janeiro, Casa da Palavra, COB.

Pluri Consultoria. (2012). 1ª Pesquisa PLURI sobre o Potencial de Consumo das Torcidas Brasileiras PARTE III: O Potencial de consumo de cada torcida. Pluri Consultoria. Curitiba-PR.

Pluri Consultoria. (2014). Projeções para público e renda do Campeonato Brasileiro 2014. Curitiba. Pluri Consultoria. Curitiba-PR.

Rein, I; Kotler, P. & Shields, B. (2008). Marketing esportivo: a reinvenção do esporte em busca de torcedores. Porto Alegre, Bookman.

Sá-Silva, J. R.; Almeida, C. D. & Guindani, J. F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 1(1), jul.

Salomão, K. (2020). Juventus vende mais de US$ 60 milhões em camisas de Cristiano Ronaldo. Exame. Recuperado em 24 fev. 2020, de: https://exame.abril.com.br/negocios/juventus-vende-mais-de-us-60-milhoes-em-camisas-de-cristiano-ronaldo.

Sander, T. B & Kreutz, E. de A. (2013). E-branding esportivo – conceito e estratégia. Inovcom. 4(1).

Tavares, F. (2003). Gestão da marca: estratégia e marca. Rio de Janeiro, E-papers.

Terra. (2014). Após auditoria, CBV confirma suspeitas de corrupção. Terra. Recuperado em 30 nov. 2020, de https://www.terra.com.br/esportes/volei/apos-auditoria-cbv-confirma-suspeitas-de-corrupcao,7d8e482a61bf5410VgnCLD2000000dc6eb0aRCRD.html.

Tybout, A. M & Calkins, T. (orgs.) (2018). Branding: gestão de marcas. São Paulo, Saraiva.

Torres, P. H. (2012). Flamengo paga multa a Olympikus e formaliza recisão. ESPN. Recuperado de 28 nov. 2020, de http://www.espn.com.br/noticia/300260_flamengo-paga-multa-a-olympikus-e-formaliza-rescisao#:~:text=Flamengo%20e%20Olympikus%20est%C3%A3o%20oficialmente,at%C3%A9%20o%20meio%20de%202014.

Torres, P. H. (2013). Fla e Adidas formalizam parceria, mas mostram apenas detalhes da nova camisa. ESPN. Recuperado de 28 nov. 2020, de http://www.espn.com.br/noticia/328396_fla-e-adidas-formalizam-parceria-mas-mostram-apenas-detalhes-da-nova-camisa.

Werlang, H & Rizzatti, L. (2012). Arena do Grêmio, a origem: quando a nova casa coube numa mochila. Globo Esporte. Recuperado de 28 nov. 2020, de: http://globoesporte.globo.com/rs/futebol/times/gremio/noticia/2012/10/arena-do-gremio-origem-quando-nova-casa-coube-numa-mochila.html.

Veja. (2013). Por que a ‘avalanche’ não tem espaço na Arena do Grêmio. Veja. Recuperado de 28 nov. 2020, de https://veja.abril.com.br/esporte/por-que-a-avalanche-nao-tem-espaco-na-arena-do-gremio/.

Vergara, S. C. (2005). Métodos de pesquisa em administração. São Paulo, Atlas.

Zirpoli, C. (2019). A evolução do centenário escudo da seleção brasileira até o “rebranding” em 2020. Aprova? Cassio Zirpoli. Recuperado de 28 nov. 2020, de https://cassiozirpoli.com.br/a-evolucao-do-centenario-escudo-da-selecao-ate-o-rebranding-em-2020-aprova/.

Published

2021-04-05

How to Cite

Reis, R. M., Serpa, C., DaCosta, L. P., & Telles, S. de C. C. (2021). Sport branding: notes between theory x practice. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 10(1), 80–108. https://doi.org/10.5585/podium.v10i1.16971

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)