Sports sponsorship and brand communication: perspectives of sponsors, sports marketing managers and brazilian professional surfing athletes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v10i3.17001

Keywords:

Sports sponsorship, Brand communication, Surf, Athletes.

Abstract

Objective: Discuss the perspective of sponsoring brands, sports marketing entrepreneurs and Brazilian professional surfing athletes regarding common goals, communication formats and brand activations that generate greater return for sponsors and sponsees.
Methodology: Qualitative and descriptive, in-depth interviews were conducted, two with sponsoring brand managers; two with sports marketing entrepreneurs; two with Brazilian athletes competing in the first division of world surfing. In the triangulated data analysis, the Voyant Tools software was used.
Originality and relevance: Sponsorship is one of the main formats of investment in brand communication in sports marketing, however, few works deal with sponsorship in athletes bringing up perspectives of brands, intermediaries and athletes.
Results: For sponsoring brands, the main vector of attractiveness in sponsorship initiatives in athletes is the performance obtained in championships associated with the athlete's ability to provide visibility to the brand. For athletes and entrepreneurs, the essential thing is the financial support aimed at maintaining the technical team and the good performance in the competitions, and, as a consequence, the association of the winning image linking sponsor and sponsee.
Theoretical contributions: Proposition to use brand activations that can expand the experience of sports consumption and metrics to control and evaluate the return on investment in sponsorship.

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Author Biographies

Marco Antonio de Moraes Ocke, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Adjunto do Centro Socioeconômico - Departamento de Ciências da Administração CAD / UFSC e pesquisador do Núcleo de Inteligência Competitiva Organizacional - NICO / UFSC. Linhas de Atuação: Administração de Marketing, Branding, Comunicação Corporativa. Doutor em Administração pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo - FEA / USP (2015) ; Mestre em Comunicação e Mídia pela Universidade Paulista (2010); Bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade Mackenzie (2000).  Foi professor na Graduação em Administração e Publicidade e Propaganda na Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM / SP nas disciplinas de Marketing de Serviços; Branding; Marketing B2B. Atuação desde 2002 como professor e coordenador de cursos de Graduação e Pós-Graduação nas áreas de Administração, Marketing, Comunicação e Turismo. Experiência consultiva e de coordenação em treinamentos presenciais e a distância em comunicação, marketing e negócios em grandes empresas: VALE, Samarco, Petrobras, Ford, ITAÚ, METRO-SP. 

Marcos Abílio Bosquetti, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em administração de empresas pela Faculdade de Ciências Contábeis e Administrativa de Rolândia (1989); especialização em tecnologia da informação pelo Instituto Superior de Pós-Graduação de Curitiba (1994); mestrado em administração pela University of Bath, Inglaterra (2000); doutorado em administração pela Universidade de São Paulo FEA/USP (2009) modalidade sanduíche no exterior com estágios na McGill University, Montreal, Canadá (2007) e University of Melbourne, Austrália (2008); e pós-doutorado na San Diego State University, California, USA (2016-2017). Possui 25 anos de experiência profissional no setor de energia como executivo e gerente de projetos nas áreas de marketing, novos negócios em energias renováveis, responsabilidade social e sustentabilidade na Companhia Paranaense de Energia COPEL. Iniciou sua carreira acadêmica em 2010 na Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC visando ajudar a reduzir a distância entre a sala de aula e o mundo real, criando oportunidades de aprendizado experiencial e engajamento com as organizações e a comunidade. Atualmente é Professor Associado I no Departamento de Ciências de Administração do Centro Socioeconômico da UFSC. Também é professor convidado da Auckland University, Nova Zelândia; da MacEwan University, Edmonton, Canadá, da SRH Hochschule Berlin, Alemanha, da San Diego State University, Califórnia e University of Hawaii, USA e da USAC - University Studies Abroad Consortium no Brasil. Tem ministrado disciplinas de Sustentabilidade, Inovação Social, Gestão de Projetos, e Cross-Cultural Communication & Leadership. Pesquisador do Center for Surf Research, San Diego State University, California, membro da International Association of Surfing Academics e Coordenador do Grupo de Pesquisa SandS - Surf and Sustainability da UFSC (www.sands.ufsc.br). Membro do Comitê Gestor da Reserva Mundial de Surf da Guarda do Embaú. Temas de interesse: Surf & Sustentabilidade; Inovação Social; Aprendizagem.

Gabriel Vicente Alexandre, Universidade Federal de Santa Catarina

Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

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Published

2021-08-18

How to Cite

de Moraes Ocke, M. A., Bosquetti, M. A., & Vicente Alexandre, G. (2021). Sports sponsorship and brand communication: perspectives of sponsors, sports marketing managers and brazilian professional surfing athletes. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 10(3), 21–51. https://doi.org/10.5585/podium.v10i3.17001

Issue

Section

Artigos