Creativity and innovation management in event organizing companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v12i2.20279

Keywords:

Management, Creativity, Innovation, Events tourism.

Abstract

Objective: This paper aims to analyze the relationship between the management of creativity and the management of innovation in the process of organizing events of a tourist nature and its impact on event tourism.
Methodology/Approach: With a qualitative approach, the research presented here is presented as a case study in which the Keys Questionnaire (Creativity) and the Innovation Assessments were applied. In addition, the collection was complemented with the insertion of the researcher in the organizational scope to carry out non-participant observation in the work routine.
Originality/Relevance: The economic crises that recurrently emerge in society demand creative and useful responses. In the event tourism sector, more than ever, it is imperative to research organizational practices that result in the realization of creative and innovative ideas for the formatting of events with greater capacity to adapt to a new global dynamic, thus strengthening event tourism.
Main results: This research shows that the lack of alignment between the creative process and the implementation of innovations causes a limitation in the performance of the analyzed event on event tourism, so that the entire potential presented by Carnatal could be expanded with the application of organizational strategies that include actions that exceed the creative process, but that promote its efficient implementation.
Theoretical/methodological contributions: The alignment of theories on creativity and innovation to event tourism as a development bias for the sector.

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Author Biographies

Gildygleide Cruz de Brito Rêgo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.

Doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Turismo (PPGTUR) – UFRN. Mestre em Turismo pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR) - UFRN, atuante na linha Gestão em Turismo. Técnica em Eventos pelo IFRN Cidade Alta (2015). Possui graduação em Design de Interiores pela Universidade Potiguar (2014), com ênfase em layout de eventos e graduação em Turismo - Gestão da Animação Turística pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004). Tem experiência na área de Turismo, eventos, agenciamento e planejamento turístico , atuando principalmente nos seguintes temas: eventos, experiência do usuário (UX Design), criatividade e inovação. 

Leilianne Michelle Trindade da Silva Barreto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.

Doutora em Administração (2011) pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Mestre em Administração (2007) e Bacharel em Turismo (2005) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atuou como Secretária Municipal de Turismo de Tibau do Sul. Atualmente, é professora do Departamento de Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Turismo - PPGTUR/UFRN. Editora da Revista de Turismo Contemporâneo - RTC. Atua como vice-líder do Grupo de Estudos em Gestão do Turismo (GESTUR/UFRN). Tem experiência na área de Turismo, com ênfase em Eventos. É pesquisadora nas áreas de Turismo e Gestão de Pessoas.

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Published

2023-05-29

How to Cite

Cruz de Brito Rêgo, G., & Trindade da Silva Barreto, L. M. (2023). Creativity and innovation management in event organizing companies. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 12(2), 165–191. https://doi.org/10.5585/podium.v12i2.20279

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