Analysis of factors associated with stadium games revenue: of the championship of alagoas state in Brazil, 2009-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v11i3.21451

Keywords:

Football economics, Applied econometrics, Alagoas championship.

Abstract

Objective: We aimed to find the main variables associated with paying audience and revenue from football games in the stadiums of Alagoas Championship, in the period 2009-2019.
Methodology: Based on data from the Alagoas Football Federation, descriptive statistics, econometric models (Ordinary Least Squares, Generalized Linear Models, and Fixed and random effects of panel data) were analysed, to present the importance and potential on the championship to the local society.
Mains results: The main results show that price, stadium capacity, championship stage and classics positively impact net real revenue and paying audience, while income has a negative relationship.
Theoretical/methodological contributions: The existing literature on stadium audience determinants focuses on national championship, thus, one of the main contributions of this paper is the focus on a state championship that despite a stata outside the “football center”, it has two teams from the series B of the national championship, understanding the variables associated on the stadium revenue is of the fundamental importance.
Social/Management Contributions: The study of the variables associated with football stadium net revenue has fundamental importance for better management of football championships highlighting both their social and economic dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Moreira Aristides dos Santos, Universidade de Federal de Alagoas – UFAL.

Possui graduação em Ciências Econômicas, mestrado em Economia Aplicada, ambos pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e doutorado em Economia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professor no curso de Ciências Econômicas, no Mestrado em Economia Aplicada e no PROFIAP da UFAL.

Brendo Henrique de Lima

Graduado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Alagoas. Mestrado em andamento em Informática na Universidade Federal de Alagoas.

Anderson David Gomes dos Santos, Universidade Federal de Alagoas – UFAL.

Professor da Unidade Santana do Ipanema/Campus Sertão da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Vice-coordenador do Grupo de Trabalho de Economia Política das Comunicações da Associação Latino-Americana de Investigadores em Comunicação (ALAIC). Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB). Autor do livro "Os direitos de transmissão do Campeonato Brasileiro de Futebol" (Editora Appris, 2019). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Crítica da Economia Política da Comunicação (Cepcom/UFAL/CNPq) e da Rede Nordestina de Estudos em Mídia e Esporte (ReNEme).

References

Allan, G., & Roy, G. (2008). Does television crowd out spectators? New evi-dence from the Scottish premier league. Journal of Sports Economics, 9(6), 592–605. http://doi.org/10.1177/1527002508321458

Benevides, B. Í. L., Santos, S. M., Cabral, A. C. de A., Ribeiro, R. A., & Holt, N. L. de S. (2015). Demanda por futebol no Brasil e na Inglaterra. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 9(2), 96-112. https://doi.org/10.12712/rpca.v9i2.454

Bortoluzzo, A. B., Bortoluzzo, M. M., Machado, S. J., Melhado, T. T., Trindade, P. I., & Pereira B. S. (2017). Ticket consumption forecast for Brazilian championship games. Strategy & Business – Revista de Administração, 10(6), 639-650. https://doi.org/10.1016/j.rausp.2016.09.007

Cameron, A. C., & Trivedi P. K. (2005). Microeconometrics: Methods and Applications. Nova Iorque, Estados Unidos: Cambridge University Press.

Campos, F. R. G. (2020). Geografia do futebol das cidades médias brasileiras: relações entre sucesso esportivo e características urbanas. Terr@Plural, 14, 1-21, e2013294. https://doi.org/10.5212/TerraPlural.v.14.2013294.020.

García, J., & Rodríguez, P. (2002). The determinants of football match attendance revisited: Empirical evidence from the Spanish football league. Journal of Sports Economics, 3(1), 18–38. https://doi.org/10.1177/152700250200300103

Gasparetto, T.; Barajas, A.; Rodriguez-Guerrero, P. (2019). Socio-economic factors that affect the demand for tickets in all Brazilian League tiers. Sports in Society. 23(2), 222-233. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1619698

Greene, W. (2012). Econometric Analysis. Nova Iorque, Estados Unidos: Pearson.

Itaú BBA. (2021). Análise Econômico-Financeira dos Clubes de Futebol Brasileiros | 2021. Recuperado de: https://drive.google.com/file/d/1EJT8JskEbNVImtikbJ5SdRm9H07V2wQM/view.

Lei n. 10.671, de 15 de maio de 2003 (2003). Dispõe sobre o Estatuto de Defesa do Torcedor e dá outras providências. Brasília, 2003. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.671.htm

Lima, B. H.; SANTOS, A. M. A. dos; SANTOS, A. D. G. dos. (2021). Uma análise dos fatores associados à receita dos jogos de futebol do Campeonato Alagoano nos anos de 2009 a 2019. Anais do XIX Encontro Nacional da Associação Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos – XIX Enaber. s/l (online), 19. Recuperado de https://brsa.org.br/wp-content/uploads/wpcf7-submissions/4424/futebol_Enaber_com_nome.pdf

Marçal, R. R.; Rengel, R.; Monteiro, J. J. (2021). Influência da estrutura de capital na venda de direitos econômicos de atletas e na receita de bilheteria em clubes de futebol do Brasil. Enfoque - Reflexão contábil, 40(2), 99-113. https://doi.org/10.4025/enfoque.v40i2.50116

Machado Filho, J. T. B. (2015). Determinantes de público no campeonato brasileiro de futebol da série A entre 2012 e 2014. Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Madalozzo, R., & Villar, R. (2009). Brazilian football: What brings fans to the game? Journal of Sports Economics, 10(6), 639-650. https://doi.org/10.1177/1527002509335572

Mascarenhas, G. (2014). Entradas e bandeiras: a conquista do Brasil pelo futebol. Rio de Janeiro: Eduerj.

Nilon, J. (2010). An inelastic phenomenon: Analyzing the elasticity of demand for soccer in England per geographical region. Journal of Creative Distractions, (14), 41-57. Recuperado de: https://www.uqes.com.au/?wpdmdl=418

Pindick, R. S. (2013). Microeconomia. São Paulo, Brasil: Pearson Education do Brasil.

Profeta, G. A., Thomas, I. N., Bastos, P. M. A., & Santos, V. F. (2021). Determinantes dos preços de ingressos de futebol do Campeonato brasileiro, 2012 a 2018. Economía, Sociedad y Territorio, 21(65), 639-650. https://doi.org/10.22136/est20211655

Ribeiro, R. (2021, Agosto/Setembro) Desenvolvimento De Uma Ferramenta De Precificação Para Jogos De Futebol. Marketing & Tourism Review, 6(2), 1-22. https://doi.org/10.29149/mtr.v6i2.6322

Santana, S. K., & Silva, A. S. (2009). The determinants of demand in football matches during the 2007 Brazilian Championship. Anais do IASE/NAASE Working Paper Series, Stellenbosch, África do Sul, 1.

Santos, A. D. G. (2021). A identidade torcedora alagoana no século XXI: CSA, CRB e ASA na tela, no campo e nas pesquisas. In R. Helal, L. Costa, & C. Fontenelle (Eds.). Esporte, mídia, identidades locais e globais: uma produção do Seminário Copa América (pp. 238-251). Rio de Janeiro, Brasil: Autorale; Faperj.

Simmons, R. (1996). The demand for English league football: A club-level analysis. Applied Economics, 28(2), 139-155. https://doi.org/10.1080/000368496328777

Souza, F. A. P. (2004). Um Estudo sobre a Demanda por Jogos de Futebol nos Estádios Brasileiros. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

STJD. (2014, Janeiro 14). CRB, CSA e Federação Alagoana punidos. Recuperado de https://www.stjd.org.br/resultados-julgamento/noticias/csa-crb-e-federacao-alagoana-punidos.

Szymanski, S. (2001). Income inequality, competitive balance and the attractiveness of team sports: Some evidence and a natural experiment from English soccer. Economic Journal, 111(469), 69-84. https://doi.org/10.1111/1468-0297.00599

Varian, H. R. (2015). Microeconomia: uma abordagem moderna. Rio de Janeiro, Brasil: Elsevier.

Yamashita, G. H.; Fogliatto, F. S.; Anzanello, M. J.; Tortorella, G. L. (2022). Customized prediction of attendance to soccer matches based on symbolic regression and genetic programming. Expert Systems With Applications, 187. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2021.115912.

Published

2022-09-16

How to Cite

Moreira Aristides dos Santos, A., de Lima, B. H., & Gomes dos Santos, A. D. (2022). Analysis of factors associated with stadium games revenue: of the championship of alagoas state in Brazil, 2009-2019. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 11(3), 605–636. https://doi.org/10.5585/podium.v11i3.21451

Issue

Section

Artigos