Service Rendering in Hospital Health: An Analysis of Innovation Processes in Hemodialysis in the City of Passo Fundo Hospital

Authors

  • Lusimar Falabrette Faculdade Meridional (IMED)
  • Maeli Caroline Brunetto de Oliveira maili@netvisual.com.br
  • Eliana Andréa Severo Faculdade Meridional (IMED)
  • Siliane Silveira de Aguiar Pessi Faculdade Meridional (IMED)

DOI:

https://doi.org/10.5585/rgss.v5i2.264

Keywords:

Process Innovation. Hospital Health Service. Hemodialysis. Hepatitis.

Abstract

The innovation process has become important in the development and improvement of health services provided by hospitals. This study aims to determine how the Anvisa Resolution nº 11/2014, related to hemodialysis materials, influences or contributes to innovation in healthcare processes in this area, making changes in supportive care, including the issue of contamination by hepatitis The research was characterized as a case study, qualitative and exploratory. The study context was the hemodialysis unit of the Hospital of the city of Passo Fundo, considered a reference center for the Borthern region of Rio Grande do Sul. Data collection consisted of analysis of reports on the number of visits and patient profiles and semi structured interviews with twelve employees of the hospital sector. The results showed that within the institution contamination by hepatitis during the hemodialysis procedure is not usual, and there is a strict control of quality of service. The non-reuse of dialyzers and arterial and venous lines of patients infected by hepatitis can be considered a major innovation, but, in turn, generated an increase in service costs.

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Author Biographies

Lusimar Falabrette, Faculdade Meridional (IMED)

Mestranda em Administração (IMED). Graduada em Administração de Empresas pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Pós Graduada em Gestão da Saúde pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS). Gerente Hospitalar (Hospital da Cidade)

Maeli Caroline Brunetto de Oliveira, maili@netvisual.com.br

Mestranda em Administração (IMED). Graduada em Direito pela Universidade de Passo Fundo (UPF).
Especialização em Direito do Trabalho pela Universidade Castelo Branco (UCB).

Eliana Andréa Severo, Faculdade Meridional (IMED)

Doutora em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS, e pela Universidade de Caxias do Sul, UCS. Mestrado em Administração pela UCS. Especialização em Gestão Ambiental com Ênfase na Indústria pela UCS. Graduação em Administração pela Universidade Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS. Graduação em Ciências Biológicas Licenciatura Plena pela Universidade de Santa Cruz do Sul, UNISC. Atualmente é professora do Mestrado Acadêmico em Administração e da Graduação em Administração da Faculdade Meridional (IMED/RS).

Siliane Silveira de Aguiar Pessi, Faculdade Meridional (IMED)

Mba em Liderança e Comportamento Organizacional pela IMED. Aluna do Mba em Gestão de Negócios da Saúde na IMED. Graduada em em Administrção pela IMED.Supervisora Administrativa da Hemodinâmica e Endoscopia do Hospital da Cidade de Passo Fundo.

Published

2016-12-01

How to Cite

Falabrette, L., Oliveira, M. C. B. de, Severo, E. A., & Pessi, S. S. de A. (2016). Service Rendering in Hospital Health: An Analysis of Innovation Processes in Hemodialysis in the City of Passo Fundo Hospital. Revista De Gestão Em Sistemas De Saúde, 5(2), 1–13. https://doi.org/10.5585/rgss.v5i2.264