Health service managers: the story that each one tells about her/himself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/rgss.v8i2.14927

Keywords:

Identity. Decision-Making Levels. Self-Management In Health. Professional Skills.

Abstract

This study aimed to know the identity of tactic-level managers from a self-management health operator, considering the story that each one tells about her/himself. This is descriptive qualitative research, carried out by using the case study method. Data was obtained by means of semi-structured interviews, conducted with the three tactic-level managers from the operator at stake, and it underwent content analysis. When telling the story about who they are, these professionals revealed key spheres related to an individual’s biographical identity construction process, grasped through the past, present, and future temporal dimensions. They spoke of the family, the parents, the masters, and particularly the professional path and the ‘world experienced at work,’ as well as the way how the bonds established within these spaces and the experiences that took place at the macro-environment, environment, and workplace context dimensions have shown to be relevant for a positive self-construction. Such a construction has proved to be inseparable from the mobilization of professional skills to tackle various challenges in the daily work. Given the findings of this study, it is proposed to go on with it, by interconnecting the identity and professional skill of managers who work with the other types of operators that provide health care services and the managers who work at public and philanthropic organizations within the Brazilian health system.

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Author Biographies

Fátima Ferreira Roquete, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professora Adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), docente dos Cursos de Graduação e Mestrado Profissional em Gestão de Serviços de Saúde; Membro do Núcleo Gestão em Saúde (NUGES); Psicóloga; Mestre em Administração (Organizações e Recursos Humanos); Doutora em Ciências da Saúde/Enfermagem (Organização de Serviços de Saúde e Enfermagem). Áreas de interesse: Gestão de Serviços de Saúde; Psicologia Aplicada às Organizações; Identidade; Competências Profissionais; Gestão da Qualidade; Acreditação de Serviços de Saúde.

Monaliza Antunes Ferraz, Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2017). Experiência na área de Saúde, com atuação no segmento público e privado. Assistente Administrativo para Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (EBSERH), empresa pública responsável pela modernização da gestão dos hospitais universitários públicos.

Adriane Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Belo Horizonte, MG (Brasil).

Karla Rona da Silva, Santa Casa de Belo Horizonte – IEP SCBH. Belo Horizonte, MG (Brasil).

Doutora em Biomedicina pelo Instituto de Ensino e Pesquisa da Santa Casa de Belo Horizonte – IEP SCBH. Belo Horizonte, MG (Brasil). 

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Published

2019-08-29

How to Cite

Roquete, F. F., Ferraz, M. A., Vieira, A., & Silva, K. R. da. (2019). Health service managers: the story that each one tells about her/himself. Revista De Gestão Em Sistemas De Saúde, 8(2). https://doi.org/10.5585/rgss.v8i2.14927

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