Review on depression by the analysis of behavior and some psychiatric manuals
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v9i4.2145Keywords:
Depression, Behaviorism, Review.Abstract
Objective: In this study it was conducted a brief review of depression according to some textbooks of psychiatry and through the theoretical approach of Psychology, Behavior Analysis. Methods: It was performed a review of theoretical narrative. Results: The data showed three main lines of research that address depression in the psychological theoretical line: learned helplessness, anhedonia and depression by separation. The psychiatric manuals revised were ICD 10 and DSM-IV-TR, in versions 1995 and 2000, respectively. Conclusion: It was observed that the view of the materials analyzed are very different, since in the psychiatric manuals are described symptoms of depression, and in the behavior analysis is reported the history of exposure to aversive events of the subject who has depression. It shows a higher concern on the part of psychological theory, with the contingencies that produced depression, and in the Psychiatry, with the symptoms of mental illness.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 ConScientiae Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.