Effect of different shoes at the onset electromyographic activity of patellar stabilizer muscles
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v9i4.2447Keywords:
Electromyography, Knee, Patellofemoral Pain Syndrome.Abstract
Introduction: Patellofemoral pain syndrome (PPS) is characterized by diffuse pain in the retropatellar region. The PPS has a higher prevalence in young women and its aetiology is not fully understood. Objective: The aim of this study was to compare the percentage of onset (%) of the vastus medialis oblique (VMO) and vastus lateralis longus (VLL) of healthy women and with patellofemoral pain syndrome (PPS) during sitting and standing tasks, wearing hig heeled shoes, tennis shoes and barefoot. Methods: Twenty women were divided into two groups: control group and PPS. The onset of EMG activity of VMO and VLL muscles was recorded during the tasks, using different shoes. To compare the percentage of onset was used chi-square test with p <0.05. Results: It was found that the use of high-heeled and tennis shoes promote increased the PDI in the control group. However, no difference was observed in the PPS group. Conclusion: The results suggest that individuals with PPS do not present adaptive responses to the use of different shoes.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.