Assessment of isometric endurance of the trunk muscles in adolescents of different ages and sex
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v14n2.5452Keywords:
Adolescent, Back, Physical endurance.Abstract
Introduction: The association between low back pain and low resistance of the stabilizers muscles trunk have been documented among adolescents. Objective: To evaluate the time of isometric endurance of trunk in adolescents. Methods: Adolescents (n = 520), between 10-19 years, underwent four trunk endurance tests with maintenance record in seconds. The qualitative performance classification was made using averages, minimum, maximum, and quartiles. For comparison between sex and age and the interaction of these factors, was used two-way Anova with Bonferroni post-test. Results: Males showed better performance on tests (p ≤ 0.003) and this increase is proportional to age. The presence of interaction between the two factors for the tests in extension and flexion shows that the performance differs between sexes and ages. Conclusion: The sex and age influence the performance of endurance tests of the trunk in adolescents.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.