Correlation between reaction and learning assessment in operational training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.17091

Keywords:

Operational training, Reaction evaluation, Learning Assessment.

Abstract

Evaluating the effectiveness of training programs has been a challenge for practitioners and organizations. This research aimed to identify the type of correlation existent between staff and company in operational training in a national steel company. The adopted methodology was configured as quantitative and descriptive, from the documentary method. The delimited scenario was 600 employees from the operating sector. The method for sampling was determined as simple random probability selecting results from 228 who operate large equipment. The descriptive and inferential statistical analysis was used to data analysis through the software SPSS version 21.0 and Microsoft Excel version 2013. Data proved the validity of the satisfaction instrument used in the company researched, in addition the verification of the level of response showed positive acceptance of training actions with high levels of favorability. Employees obtained on average 72% gains in regard to the level of learning once the score of pre and post tests were compared. On the other hand, no significant index between levels has been found by Spearman's rank-order correlation.

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Author Biographies

Gilberto Braga Pereira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC Minas

Departamento de Psicologia. Subárea: Psicologia Organizacional e do Trabalho. 

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/9525190086620388. Doutor em Psicologia Social do Trabalho (UFMG, 2012); Mestre em Administração (FEAD, 2005); Psicólogo graduado pela PUC-MG (1981). Professor/pesquisador colaborador no mestrado profissional em Segurança Pública e Cidadania da FaPP/UEMG; Titular/Pesquisador na FUNCESI (Cursos: Administração; Engenharia de Produção; Tecnólogo em Logística e Fisioterapia) e professor substituto na PUCMG (Curso: Psicologia). Atua como professor/pesquisador em cursos de pós-graduação stricto e lato sensu (desde 2003). Consultor Organizacional desde 1987 em Comportamento Humano nas Organizações e Gestão de Pessoas (1987-2016) e Coaching (2001-2012). Coordenador voluntário de programas psicossociais de apoio e atendimento a comunidades e pessoas em situação de violência e vulnerabilidade social. Temas de interesse: Modelos não convencionais de acumulação e produção, Economia Popular Solidária, Terceiro Setor, Identidade e subjetividade; Saúde Mental e Trabalho; Comportamento Humano e Organizacional; Processos de Administração de Recursos Humanos; Gestão Estratégica de Pessoas.

Joicy Mary Josep Silva Correa, Fundação Comunitária de Ensino Superior de Itabira – FUNCESI

Fculdade de Desenvolvimento das Ciências e Humanidades. Curso de Engenharia de Produção

Ionara Houry Heizer, Fundação Comunitária de Ensino Superior de Itabira – FUNCESI

Faculdade de Desenvolvimento das Ciências e Humanidades. Curso de Engenharia de Produção.

Ana Beatriz Melo, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC Minas

Faculdade de Desenvolvimento das Ciências e Humanidades

Carlúcia Maria Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG

Vinculada ao Mestrado em Segurança Pùblica e Cidadania da Faculdade de Políticas Públicas da UEMG

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Published

2022-04-04

How to Cite

Pereira, G. B., Correa, J. M. J. S., Heizer, I. H., Melo, A. B., & Silva, C. M. (2022). Correlation between reaction and learning assessment in operational training. Exacta, 20(2), 444–469. https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.17091