Analysis of mathematical modeling teaching in the discipline of Operational Research in Production Engineering courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.21664

Keywords:

mathematical modeling, operational research, production engineering

Abstract

This research aims to analyze how the study of mathematical modelling in the discipline of Operational Research (OP) has been applied in the Production Engineering courses in three higher educational institutions in the Northeast of Brazil. The study owns qualitative approach as from a case study. The theoretical reference is based principally on the authors Hillier and Lieberman (2013) who developed the concept and purpose of the discipline of OP and Saviani (1996) which contextualized the issue of problem-situation. Teachers need to be constantly improving so that they can formulate/reformulate better methodologies for the execution and development of the teaching and learning process.

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Author Biographies

Esdras Alex Freire de Oliveira, Universidade Federal do Cariri (UFCA) - Juazeiro do Norte, Ceará

Graduado em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Graduado pelo Programa Especial de Formação Pedagógica (Habilitação em Matemática e Estatística) (URCA). Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional Sustentável (PRODER/UFCA)

Thays Lorranny da Silva Januário, Universidade Regional do Cariri (URCA) - Crato, Ceará

Graduada pelo curso superior de Tecnologia em Alimentos pelo Instituto Centro de Ensino Tecnológico (CENTEC-FATEC/Cariri). Graduada em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

José Gonçalves de Araújo Filho, Universidade Regional do Cariri (URCA) - Crato, Ceará

Graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor da Universidade Regional do Cariri (URCA). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFC). Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFRN)

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Published

2022-08-12

How to Cite

Freire de Oliveira, E. A., da Silva Januário, T. L., & Araújo Filho, J. G. de. (2022). Analysis of mathematical modeling teaching in the discipline of Operational Research in Production Engineering courses. Exacta, 22(1), 304–320. https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.21664