Evaluation of the Effect of Environmental Management Strategies on the Financial Performance of Brazilian Companies

Authors

  • Gabriel Aguiar De Araújo Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC, Rio de Janeiro
  • Marcos Cohen Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio
  • Jorge Ferreira da Silva Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.5585/geas.v3i2.93

Keywords:

Environmental Management, Environmental Strategies, Taxonomies, Financial Performance.

Abstract

Since the last decades of the 20th century, companies have been pressured by new demands of society in order to present more conscious and sustainable behaviors. Adapting to this new paradigm, many of the medium and large companies have directed their strategies and actions to social and environmental aspects. Environmental management figures as an indispensable tool to guide such actions. The purpose of this article is to understand the environmental practices of Brazilian companies and to analyze if these practices influence their financial performance. Data were collected from Análise Gestão Ambiental magazine about the environmental initiatives of enterprises as well as from financial indicators (Exame magazine, BOVESPA, and official financial statements of the companies). Data were statistically analyzed using SPSS 17.0 software. Initially a TwoStep cluster analysis was used in order to identify groups of firms practicing distinct environmental strategies. Then, the financial indicators of companies clusters found were analyzed by means of ANOVA and MANOVA statistical tools to check for differences between the financial performances of these clusters. The results of this analysis of a sample of 142 firms suggest that environmental management practices can be classified into two distinct categories - reactive and proactive - but no significant differences between the financial performances of these clusters were found.

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Author Biographies

Gabriel Aguiar De Araújo, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC, Rio de Janeiro

Mestre em Administração de Empresas

Marcos Cohen, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Doutor em Administração de Empresas pela PUC-Rio , desde Abril de 2007. Possui mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1998), tendo graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1982). Atua como professor assistente do Quadro principal do Departamento de Administração da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e coordenador de Ensino de Graduação em Empreendedorismo dessa Universidade. Desenvolve três linhas de pesquisa: 1- Estratégias para a sustentabilidade de organizações públicas e do terceiro setor; 2- Estratégias empresariais para a sustentabilidade; 3- Empreendedorismo sustentável. Dentro dessas linhas de Pesquisa tem abordado principalmente os seguintes temas: Linha 1 - Ensino e prática da sustentabilidade em universidades e gestão participativa de unidades de conservação ambiental, ecoturismo em parques naturais. Linha 2 - Implementação de estratégias competitivas e colaborativas para a sustentabilidade, medição da sustentabilidade empresarial, responsabilidade e gestão socioambiental. Linha 3- Econegócios (ecoprodutos e ecoturismo), atitude empreendedora em incubadoras diante da sustentabilidade. (Texto informado pelo autor)

Jorge Ferreira da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Professor e pesquisador do Departamento de Administração na área de estratégia. Coordenador da área de pós-graduação.

Published

2014-08-01

How to Cite

Araújo, G. A. D., Cohen, M., & Silva, J. F. da. (2014). Evaluation of the Effect of Environmental Management Strategies on the Financial Performance of Brazilian Companies. Revista De Gestão Ambiental E Sustentabilidade, 3(2), 16–38. https://doi.org/10.5585/geas.v3i2.93