Training and professional performance: leaves from the Leisure and Tourism course - USP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v9i3.14684

Keywords:

Leisure, Tourism, Training and professional performance, Graduates, Labor market.

Abstract

Objective: To identify the insertion in the job market of graduates of the “Leisure and Tourism” program, from the School of Arts, Sciences and Humanities at USP, recognizing the sectors of activity to which they are linked and the functions they perform.

Methodology: The strategy chosen for data collection included bibliographic and documental research (study of the pedagogical project of the course and the institution's website) and field research. The field research was carried out with 73 graduates through an online questionnaire.

Originality / relevance: To have knowledge of the insertion of the graduates in the job market, as well as of the sectors in which they operate and the functions they perfomr is a way of understanding the identity of leisure professionals.

Main results: It was possible to identify that: 52.1% of former students are not working in the area in which they graduated. Those who are working in the leisure field (47.9%) work in the private sector (81.6%) and are employed under the CLT regime (54.1%). The surveyed graduates work in different locations and have the functions of elaborating, executing and coordinating leisure and tourism experiences, in addition to working as consultancy and business management.

Theoretical methodological contributions: We consider that research with graduates is a way of portraying the dynamics of the labor market, as well as it is a way of evaluating the training processes offered.

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Author Biographies

Carla Augusta Nogueira Lima e Santos, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutora e mestre em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa. Atua como docente no Centro Universitário de Sete Lagoas/UNIFEMM nas disciplinas: Fundamentos do Lazer; Formação e Atuação Profissional em Educação Física; Atividades Aquáticas, Natação; e Práticas Corporais, Saúde e Qualidade de Vida.

Helder Ferreira Isayama, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1997) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais, Docente do Programa de Mestrado em Lazer da UFMG (área Interdisciplinar - Câmara de Ciências Humanas e Sociais) e Líder do grupo de pesquisa Oricolé - Laboratório de Pesquisas sobre Formação e Atuação Profissional em Lazer da UFMG.Membro do Grupo de Pesquisa em Lazer (GPL) da Unimep. Editor da Revista Licere. Tem experiência na área de Educação Física com ênfase na perspectiva interdisciplinar, atuando principalmente nos seguintes temas: lazer, educação física, recreação, políticas públicas e Formação e atuação profissional.

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Published

2020-11-17

How to Cite

Santos, C. A. N. L. e, & Isayama, H. F. (2020). Training and professional performance: leaves from the Leisure and Tourism course - USP. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 9(3), 337–369. https://doi.org/10.5585/podium.v9i3.14684

Issue

Section

Artigos