The analysis of default in a fan membership program: the use of credit scoring as sports management tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v11i1.20124

Keywords:

Loyalty Program, Fan membership, Soccer, Default, Credit scoring.

Abstract

Research aim: Fan membership programs are examples of how clubs adapted successful tools from corporate world to boost their brands, seeking for a perennial revenue alternative. However, the environment of passionate volatility of the fans becomes a challenge for the sports management. In this way, the aim of the work consists of implementing a Credit Scoring methodology to assess the default behavior in a fan membership program.
Methodological approach: The Credit Scoring is traditionally widespread in bank institutions to study the default behavior of customers, using registration and relationship profiles to assign scores that measure the risk of default.
Originality and relevance: Understanding the fan’s behavior is essential for the manager to implement the promotional measures that aim to enhance the loyalty.
Main results: The results indicate that members with more expensive plans, with older ages, that live in the same city that the games are played and their proximity to the stadium, significantly reduce their probabilities to default. Even if it is a male-majority environment, the female gender presents itself as a profile with a lower probability of default. The fact that the member account holder has dependents linked reduces the probability of default, counterposing the banking Credit Scoring literature, in which the number of dependents increases the probability of default.
Theoretical and methodological contributions: The work uses georeferencing techniques to calculate the distance of each member to the stadium and uses a two-stage Credit Scoring estimation technique, based on active and inactive profiles.

 

 

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Author Biographies

Vitor Borges Monteiro, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Ceará (2002), Mestrado em Economia da Empresa pela Universidade Federal da Paraíba (2005) e Doutor em Economia pelo CAEN/UFC (2010), com ênfase em economia aplicada. Professor efetivo da Universidade Federal do Ceará desde 2010, lotado no Curso de Bacharelado em Finanças da FEAAC/UFC. Coordenador do Curso de Bacharelado em Finanças da FEAAC/UFC

Pedro Luiz Valls Pereira, Escola de Economia de São Paulo – EESP/FGV

Possui Livre Docência par Universidade de São Paulo (1990), PhD em Economia (Estatística) - London School of Economics (1983), Mestrado em Estatística pela Associação Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada (1978), graduação Bacharelado e Licenciatura Plena Em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1974). Atualmente é Professor Titular e Coordenador do Centro de Estudos Quantitativos em Economia e Finanças da EESP-FGV,Menbro da Comissão de Pesquisa e Inovação da FGV, Pesquisador I-A do CNPq desde 2004 e Membro Titular da Academia de Ciências do Estado de São Paulo. Na EESP foi coordenador do Mestrado e Doutorado Acadêmico de 2011 a 2012. No Insper foi Professor Titular, Coordenador de Pesquisa, Coordenador do Mestrado Profissional em Economia, e Coordenador do Finance Lab. No IME-USP foi Professor Associado e Assistente. No IMPA foi Pesquisado Associado. No IMPES-IPEA foi pesquisador sênior. Foi Academic Visitor em : NOVA-SBE Lisboa-Portugal, CREATES ? Aarhus University; INET ? Universidade de Oxford; Departamento de Economia e Finanças ? Queen Mary College; Departamento de Estatística e Departamento de Economia da London School of Economics; Departamento de Economia da Universidade de Cambridge e Departamento de Finanças da Cass Bussiness School. Foi Membro Associado do Nuffield College da Universidade de Oxford. Foi Secretário Executivo da Sociedade Brasileira de Econometria (SBE) de 1986-1988 e Secretário Executivo Adjunto da SBE de 1984-1986. Foi CSO do Vortex Fund. Foi consultor do Banco do Brasil, Banco Itau, Unibanco, Banco Safra, Banco Garantia, Credit Suisse First Boston e Advisor Asset Management Suas áreas de pesquisa são Previsão, Finanças Empíricas, Métodos Computacionais em Finanças, Econometria de Finanças, Econometria de Séries Temporais

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Published

2022-02-01

How to Cite

Borges Monteiro, V., & Valls Pereira, P. L. (2022). The analysis of default in a fan membership program: the use of credit scoring as sports management tool. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 11(1), 145–174. https://doi.org/10.5585/podium.v11i1.20124

Issue

Section

Artigos