OBJETO DE APRENDIZAGEM PARA O ENSINO DE ALGORITMOS PARA SOLUÇÃO DO PROBLEMA DE CAMINHO MÍNIMO
DOI:
https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.22247Palavras-chave:
Inovação, Otimização, SimulaResumo
This paper proposes a web-based computational tool (accessible on the internet) to help students understand how work algorithms to solve the shortest path problem (SPP), which are commonly taught in undergraduate courses such as Production Engineering, Computer Science and Information Systems. The proposed tool has an interactive graphical interface, which uses resources from the JUNG library (Java Universal Network/Graph), and allows the student to represent and solve the investigated problem, in addition to develop their understanding of the available algorithms (Dijkstra, A* and Greedy Search).Downloads
Referências
ABDURAXMANOVA, S. A. Individualization of professional education process on the basis of digital technologies. World Bulletin of Social Sciences, 8, p. 65-67. 2022.
ARAÚJO, S. A.; BARROS JUNIOR, D. F. ; SILVA, E. M. ; CARDOSO, M. V. . Applying computational intelligence techniques to improve the decision making of business game players. Soft Computing, v. 1, p. 1-11, 2018.
ARENALES, M.; ARMENTANO, V.; MORABITO, R.; YANASSE, H. Pesquisa operacional, Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
ATZINGEN, J. V.; CUNHA, C. B. da; NAKAMOTO, F. Y.; RIBEIRO, F. R.; SCHARDONG, A. Comparative Analysis of Efficient Algorithms for the Shortest Path Problem. In: XXI ANPET: CONGRESS RESEARCH AND EDUCATION IN TRANSPORTATION, 21., 2007, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos… Rio de Janeiro: USP, 2007. Disponível em: < http://www.cbtu.gov.br/estudos/pesquisa/anpet/PDF/2_113_AC.pdf>. Acesso em: 02 maio 2014.
BALSMEIER, B.; WOERTER, M. Is this time different? How digitalization influences job creation and destruction. Research policy, 48(8), p. 103765, 2019.
CORMEN, T. H.; LEISERSON, C. E.; RIVEST, R. L.; STEIN, C. Introduction to Algorithms. 3 ed. United States of America: MIT Press, 2009.
ESTEVEZ, J.; GARATE, G.; GUEDE, J. M.; GRAÑA, M. Using Scratch to Teach Undergraduate Students' Skills on Artificial Intelligence. arXiv preprint arXiv:1904.00296. 2019.
KELLER, C. User Acceptance of Virtual Learning Environments: A Case Study from Three. Communications of the Association for Information Systems, Sweden, v. 25, n. 38, p. 465-486, November, 2009
KUMAWAT, S.; DUDEJA, C.; KUMAR, P. An Extensive Review of Shortest Path Problem Solving Algorithms. In: 2021 5th International Conference on Intelligent Computing and Control Systems (ICICCS), pp. 176-184, 2021.
LIMA, S. J. A.; ARAÚJO, S. A. A Computational Tool for Helping to Teach Routing Algorithms. In: 22nd International Conference on Production Research (ICPR 2013), Anais eletrônicos… Foz do Iguaçu, PR, 2013, v. 1. p. 1-5.
LOCKWOOD, E. Leveraging Prediction and Reflection in a Computational Setting to Enrich Undergraduate Students’ Combinatorial Thinking. Cognition and Instruction, p. 1-43, 2022.
MALIK, R. S. Educational challenges in 21st century and sustainable development. Journal of Sustainable Development Education and Research, 2(1), p. 9-20, 2018.
MAYER, R. E.; MORENO, R. Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction , São Paulo, v. 12, n. 1, p. 107-119, February, 2002.
OLIVEIRA, I. C. B. Estímulo da leitura com a utilização de recursos multimodais e tecnológicos. Anais IV CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/36864>. Acesso em: 19/05/2022.
PAULA, L. Q.; PIVA JR., D.; FREITAS, R. A Importância da Leitura e da Abstração do Problema no processo de formação do raciocínio lógico-abstrato em alunos de Computação. In: XII Workshop sobre Educação em Informática, Anais eletrônicos... Bento Gonçalves, RS, 2009.
RUSSEL, S. J.; NORVIG, P. Artificial intelligence a modern approach. New Jersey: Prentice Hall, 1993.
WELZL, M.; ALI, M. A. Teaching Routing with IRV-Tool. In: CONFERENCE ICL, 9., 2006, Villach. Anais eletrônicos... Villack: UI, 2006. Disponível em: <http://heim.ifi.uio.no/michawe/research/publications/icl2006-irv.pdf >. Acesso em: 02 maio 2014.
YI, M. Y.; HWANG, Y. Predicting the use of web-based information systems self-efficacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model. Int. J. Human-Computer Studies, Columbia, v. 59, n. 4, p. 431-449, October, 2003
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2022 Exacta

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que tiverem artigos aceitos para publicação na Revista Exacta concordam com os seguintes termos:
- A Cessão dos Direitos Autorais da publicação do artigo à Revista Exacta;
- Os autores que tiverem seus trabalhos aceitos e publicados na Revista Exacta estão sujeitos a Política de Direitos Autorais CC BY NC SA https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/;
- A publicação do artigo pela Revista Exacta, em caráter de exclusividade e em meio eletrônico;
- A indexação do artigo em bases de dados nacionais e internacionais, diretórios, bibliotecas digitais e bases bibliométricas em que a Revista estiver e vir a estar indexada.