E-commerce trends in pre/post COVID-19 in (inter)national data analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.21589

Keywords:

e-commerce, pandemic, Covid-19

Abstract

The research analyzes e-commerce trends, considering the Covid-19 pandemic. The methodology takes a qualitative approach, with a systematic review and documentary analysis. The corpus of the research led to the analysis of 557 articles, with the selection of 16. In addition, a survey was carried out over the last 10 years on the Web of Science (WoS), which resulted in 729 texts, and on Scopus, which brought together 3218. The results indicate that e-commerce has been researched and cited over the last 10 years, with growth over the years and a peak in 2021. Regarding trends, there are, for example, (i) stable and organized growth of e-commerce; (ii) free movement of goods with health recommendations; (iii) face-to-face and online in parallel; (iv) continued diversification of payment methods, including blockchain technology; (v) supply and demand in the process of stabilizing; (vi) increased frequency of online purchases. In addition, there is an urgent need for adaptations to logistical and operational support. The research broadens the scope of research on the subject, enriching knowledge from the perspective of market and consumer behavior in the post-pandemic period, and may contribute to the development of business strategies.

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Author Biographies

Ana Silvina Ferreira da Silva, Universidade Federal do Piauí

Graduação em andamento em Administração. Universidade Federal do Piauí, UFPI, Brasil.

Flávia Lorenne Sampaio Barbosa, Universidade Federal do Piauí – UFPI

Graduada em Administração pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), especialização em Gestão Empresarial pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI) e, mestrado e doutorado, em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR).

Fabiana Pinto de Almeida Bizarria, Faculdade Luciano Feijão e Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública - Mestrado Profissional da Universidade Federal do Piauí – PPGP/ UFPI

Formação: Estágio Pós-Doutoral - Programa de Pós-Graduação em Administração - Universidade Estadual do Ceará (2021-2022). Doutora e Mestre em Administração (Universidade de Fortaleza). Especialista em Saúde Pública e Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará.

Mini currículo: Professora do curso de Administração da Faculdade Luciano Feijão (FLF) onde lidera o Grupo de Pesquisa CNPq Trabalho e Gestão das Organizações. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública na UFPI (Mestrado Profissional). Cargo efetivo de Psicóloga Organizacional/Unilab, desde 2010. Experiência profissional em Gestão de Pessoas (Coordenação, Gerência e Chefia de Unidades). Atuação na Educação a Distância desde 2012 (Tutoria, Professor Formador, Orientador de TCC e Coordenação). Foi bolsista CAPES no Mestrado e bolsista FUNCAP de Inovação Tecnológica no Doutorado. Estudos e pesquisas sobre: Relações de Trabalho e Gestão de Pessoas, Estudos Organizacionais e Administração Pública e Gestão Social.

Marcleide Sampaio Oliveira, Faculdade Luciano Feijão

Graduação em andamento. Faculdade Luciano Feijão, FLF, Brasil.

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Published

2024-06-11 — Updated on 2024-06-11

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How to Cite

da Silva, A. S. F., Barbosa, F. L. S., Bizarria, F. P. de A., & Oliveira, M. S. (2024). E-commerce trends in pre/post COVID-19 in (inter)national data analysis. Exacta, 22(2), 406–433. https://doi.org/10.5585/exactaep.2022.21589