Development of educational software to support location and routing teaching

Authors

  • José Aurir Gonçalves Almeida Junior Universidade Federal do Ceará
  • Heráclito Lopes Jaguaribe Pontes Universidade Federal do Ceará
  • Marcos Ronaldo Albertin Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5585/exactaep.v17n3.8444

Keywords:

Teaching, Location, Routing, Educational Software.

Abstract

Educational approaches deal with constant changes in themselves to adapt in the new digital realities that emerges from the existence of an unstoppable technologic development, prompter of deep social transformations. In this context, software’s show themselves as important tools in education for decades. Considering this importance, the motivation for this works arises from the identification of an opportunity to contribute to the education of location and routing problems in logistics courses, through the development of software with educational focus. This work starts with the definition of some technologies, adequate to its development, using them to elaborate algorithms and a graphical user interface, able of offer to the end user the application of location and routing methods, complementing the theoretical teaching of these subjects. The developed system is, then, verified through the comparison with some other reference systems, like LogWare®, Google® Maps and Excel®, allowing the validation as educational software, showing its advantages, limitations and opportunities for improvement.

 

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Author Biographies

José Aurir Gonçalves Almeida Junior, Universidade Federal do Ceará

Graduado em Engenharia de Produção Mecânica UFC.

Heráclito Lopes Jaguaribe Pontes, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Federal do Ceará (2004), Especialização em Gestão da Produção pela Universidade Federal de São Carlos e Mestrado em Engenharia Mecânica (área de concentração manufatura) pela Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é Doutorando em Engenharia Mecânica (área de concentração manufatura) na Universidade de São Paulo e Professor Assistente da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Logística, Gestão da Produção, Simulação Computacional e Tecnologia da Informação.

Marcos Ronaldo Albertin, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1983), mestrado em Engenharia Industrial - FH-Bochum Universität (1993) e doutorado em Engenharia de Produção pela URGS (2003). Atualmente é Prof. Associado e Chefe do Departamento de Engenharia de Produção do Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará. Trabalhou em empresas como: Mangels, Zahnrad Fabrik, OPEL, Marcopolo e DANA. Possui experiência em ISO 9001, TS 16949, STP e Gestão da Qualidade. Pós-doutorado no Bremer Institut für Produktion und Logistik (2009) em Monitoramento de Sistemas Produtivos. Pós-doutorado no IPK - Fraunhofer no tema Benchmarking (2013). Extensão universitária em garantia da qualidade para o ensino superior Vienna University of Technology, 2016).

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Published

2019-09-30

How to Cite

Almeida Junior, J. A. G., Pontes, H. L. J., & Albertin, M. R. (2019). Development of educational software to support location and routing teaching. Exacta, 17(3), 81–99. https://doi.org/10.5585/exactaep.v17n3.8444