Development of educational software to support location and routing teaching
DOI:
https://doi.org/10.5585/exactaep.v17n3.8444Keywords:
Teaching, Location, Routing, Educational Software.Abstract
Educational approaches deal with constant changes in themselves to adapt in the new digital realities that emerges from the existence of an unstoppable technologic development, prompter of deep social transformations. In this context, software’s show themselves as important tools in education for decades. Considering this importance, the motivation for this works arises from the identification of an opportunity to contribute to the education of location and routing problems in logistics courses, through the development of software with educational focus. This work starts with the definition of some technologies, adequate to its development, using them to elaborate algorithms and a graphical user interface, able of offer to the end user the application of location and routing methods, complementing the theoretical teaching of these subjects. The developed system is, then, verified through the comparison with some other reference systems, like LogWare®, Google® Maps and Excel®, allowing the validation as educational software, showing its advantages, limitations and opportunities for improvement.
Downloads
References
Arenales, M., Armentano, V., Morabito, R., & Yanasse, H. (2007). Pesquisa Operacional para cursos de Engenharia. Rio de Janeiro: Campus.
Ballou, R. H. (2006). Gerenciamento da Cadeia de Suprimentos/Logística Empresarial. 5 ed. Porto Alegre: Bookman. Bass, L., Clements, P., & Kazman, R. (2003). Software Architecture in Practice. 2 ed. Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc., Boston, MA, USA.
Bortolossi, H. J. (2012). Criando conteúdos educacionais digitais interativos em matemática e estatística com o uso integrado de tecnologias: GeoGebra, JavaView, HTML, CSS, MathML e JavaScript. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. 1(1), XXVIII - XXXVI.
Bowersox, D. J. & Closs, D. J. (2001). Logística empresarial: o processo de integração da cadeia de suprimentos. São Paulo: Atlas.
Brooks, D. R. (2007). An Introduction to HTML and JavaScript for Scientists and Engineers. London: Springer-Verlag.
Bubeck, S. (1992). Applications Programming in Smaltalk-80: How to use Model-View-Controller. Smalltalk-80. 2(5), 01-11.
Cruz, A. G., & Neri, D. F. (2014). A inserção de tablets em escolas da rede pública estadual na cidade de Petrolina-PE: uma percepção dos educadores educandos. Revista de Educação do Vale do São Francisco - Revasf, Petrolina, 4(6), pp.06-26.
Cunha, C. B. (1997). Uma contribuição para o problema de roteirização de veículos com restrições operacionais. São Paulo. Tese (Doutorado). Escola Politécnica da Universidade de São Paulo.
Fernandes, J. (2002). O que é um programa (Software). Recuperado em 25 de Junho, 2017: <http://www.cic.unb.br/~jhcf/MyBooks/iess/Software/oqueehsoftware.html>.
Fitzsimmons, J., & Fitzsimmons, M. (2004). Administração de serviços: operações, estratégias e tecnologia da informação. 4 ed. Porto Alegre –RS: Bookman.
Flanagan, D. (2006). JavaScript: the definitive guide. O'Reilly Media, Inc.
Georges, M. R. R, & Seydell, M. R. R. (2008). Dificuldades no ensino da logística. In: V CONVIBRA–Congresso Virtual Brasileiro de Administração.
Korva, J. (2016). Developing a web application with Angular 2: Graphical editor for Happywise’s Cove Trainer.
Laporte, G., Gendreau, M., & Semet, J. Y. P. F. (2002). Classical and modern heuristics for the vehicle routing problem, International Transactions in Operational Research, 7(5), 285-300. Leite, R. C. G. (2007). Um framework para automação/integração do processo de desenvolvimento de projetos de estruturas reticuladas tridimensionais. Belo Horizonte. Tese (Doutorado). Escola de Engenharia da Universidade Federal de Minas Gerais.
Lorena, L. A. N., Senne, E. L. F., Paiva, A. C., & Pereira M. A. (2001). Integração de modelos de localização a sistemas de informações geográficas. Revista Gestão & Produção, 8(2), 180 - 191.
Magedanz, A. (2004). Computador: Ferramenta de trabalho no Ensino (de Matemática). 14f. Curso de Pós-Graduação Lato Sensu Univates. Recuperado em 20 de Junho, 2017: < http://ensino.univates.br/~magedanza/pos/artigo_final_adriana_magedanz.pdf >.
Mozilla. Developer Network. (2017). Recuperado em 25 de Maio, 2017: < https://developer.mozilla.org > .
Novaes, A. G. (2007). Logística e gerenciamento da cadeia de distribuição: estratégia, operação e avaliação. 3 ed. Rio de Janeiro: Elsevier.
Pressman, R, & Maxim, B. (2016). Engenharia de Software. 8 ed. Brasil: McGraw Hill.
Slack, N., Chambers, S., & Johnston, R. (2002). Administração da Produção. 2 ed. In: São Paulo: Editora Atlas.
Taha, H. A. (2008). Sistemas de Filas. 8 ed. São Paulo: Person Prentice Hall.
Von Atzingen, J., Da Cunha, C. B., Nakamoto, F. Y., Ribeiro, F. R., & Schardong, A. (2012). Análise comparativa de algoritmos eficientes para o problema de caminho mínimo. Universidade de São Paulo (USP). São Paulo. Escola Politécnica.
Wanke, P. (2003). Logística e Gerenciamento da Cadeia de Suprimentos. São Paulo. Editora Atlas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Exacta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.