A Model for Building Projects on Knowledge Base in Organizations, Supported by Collaborative Tools

Authors

  • Douglas Paulesky Juliani Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Jordan Paulesky Juliani Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC
  • Janine da Silva Alves Bello Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • João Artur de Souza Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5585/gep.v3i3.128

Keywords:

Knowledge Management, Project Management, Knowledge Base.

Abstract

The use of collaboration tools for managing knowledge bases, allows organizations to store and disseminate the knowledge generated in projects effectively, combining modern information technology solutions to the concepts of knowledge management and project management, benefiting the maintenance and use of organizational memory through the use of specified models and thus enabling the achievement of competitive advantages. Thus, this paper aims to present a model for building a knowledge base, lessons learned in project management based on PMBOK (A Guide to Knowledge in Project Management), supported by collaborative tools and fundamentals of management knowledge.

Author Biographies

Douglas Paulesky Juliani, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professor do departamento de Informática do Instituto Federal de Santa Catarina, campus Lages.

Jordan Paulesky Juliani, Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC

Doutor em Engenharia e Gestão do conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina. Professor no departamento de Biblioteconomia e Gestão da Informação da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC

Janine da Silva Alves Bello, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Economista, Mestre em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina. Doutaranda no Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento; Universidade Federal de Santa Catarina

João Artur de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor em Engenharia da Produção, Universidade Federal de Santa Catarina. Professor no departamento de Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina

References

Almeida, R. T (2005).“Introdução de Práticas de Reflexão para a Coleta de Lições Aprendidas em Projetos de Software”. Seminário de Pesquisa SPQ 2005.1, MGCTI/UCB, Brasília, DF, Brasil.

Becerra-Fernandez, I., Gonzales, A.; Sabherwal, R. (2004). Knowledge Management: Challenges, Solutions and Technologies. Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.

Biancolino, C. A; Kniess, C. T.; Maccari, E.A; RabechiniJr, R. (2012) ProtocoloparaElaboração de Relatos de Produção Técnica. Revista de Gestão e Projetos - GeP, São Paulo, v. 3, n. 2, p 294-307, mai./ago.

Boff, L. H. (2000). Conhecimento: fonte de riqueza das pessoas e das organizações. Banco do Brasil: Fascículo Profissionalização, n. 22, Abril.

BohH, W. F. (2008). Reuse of knowledge assets from repositories: A mixed methods study. Information & Management, vol. 45, p. 365–375.

Castro, R. C. F. (2006). Impacto da Internet no fluxo da comunicação científica em saúde. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 40.

Davenport, T. H; Prusak, L. (1998).Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. 4a ed. Rio de Janeiro: Campus.

Fichter, D. (2005). Intranets, wikis, blikis, and collaborative working.

Jashapara, A. (2009). Knowledge Management: An Integrated Approach. Pearson Education, Harlow.

Jasimuddin, S. M. (2005). Storage of transferred knowledge or transfer of stored knowledge: which direction? If both, then how? Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences.

Kankanhalli, A., TAN, B.C.Y., WEI, K.K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories: an empirical investigation. MIS Quarterly, vol. 29, n. 1, p. 113–143.

King, W.R.; Marks, P.V.; Mccoy, S. (2002).The most important issues in knowledge management, Communications of The Acm, vol. 45, n. 9, p 93-97.

Lara, (2004). Consuelo Rocha Dutra de. A atual Gestão do Conhecimento: a importância de avaliar e identificar o capital humano nas organizações. São Paulo: Nobel.

Lemon, M.; Sahota, P. S. (2004).Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity, Technovation, vol. 24, p. 483-498.

Nonaka, I.; Takeuche, H. (1997). Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. 16a ed. Rio de Janeiro: Campus.

Oliveira, F. (2000). Memory systems in organizations: an empirical investigation of mechanisms for knowledge collection, storage and access. Journal of Management Studies, vol. 37, p. 811-832.

Palmisano, Angelo; Rosini, Alessandro Marco. (2006). Administração de Sistemas de Informação e a Gestão do conhecimento. São Paulo: Pioneira Thomsom Learning,.

PMBOK – Um guia do conjunto de conhecimentos em gerenciamento de projetos. [Project Management Institute]. - 4. ed. (2007). - Newtown Square : PMI.

Probst, G.; Raub, S.; Romhart, K. (2002).Gestão do Conhecimento - Os elementos construtivos do sucesso. São Paulo: Bookman.

Saito, A.; Umemoto, K; Ikeda, M. A (2007). Strategy-based ontology of knowledge management technologies. Journal of Knowledge Management.vol. 11, n.1, p. 97-114.

Silva, Arleide Rosa Da. (2011). Análise Da Relação Entre A Gestão Do Conhecimento E O Ambiente De Inovação Em Uma Instituição De Ensino Profissionalizante. Tese. Universidade Federal de Santa Catarina.

Valeriano, D. (1998). Gerência em projetos de pesquisa, desenvolvimento e engenharia. São Paulo: Makron Books.

Van Aken, J. E. (2007). Developing organization studies as an applied science using a triple learning approach. Disponívelem: http://www.egosnet.org/organization_studies/summer_workshops/2007?page=3. Acesso em 22/12/2012.

Vargas, Ricardo. (2003). Manual Prático do Plano de Projeto. Rio de Janeiro: Brasport.

Weggeman, M. (1997). Knowledge Management. Schiedam: Scriptum.

Published

2012-12-29

How to Cite

Juliani, D. P., Juliani, J. P., Alves Bello, J. da S., & de Souza, J. A. (2012). A Model for Building Projects on Knowledge Base in Organizations, Supported by Collaborative Tools. Revista De Gestão E Projetos, 3(3), 277–290. https://doi.org/10.5585/gep.v3i3.128

Issue

Section

Technical Reports